یونکر امروز (سه شنبه) با دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو خواهد کرد. 

این دیدار به بهانه تنش های تجاری بی سابقه بین آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه های اخیر انجام می شود. این تنش ها نتیجه اجرای تعرفه های جدید محصولات صادراتی اروپا به آمریکا هستند.

یونکر نخست وزیر پیشین لوکزامبورگ به دلیل دانش حقوقی و جایگاهش از سوی رهبران آلمان و فرانسه، به عنوان دو کشور مهم اتحادیه اروپا، مامور شده تا درباره تعرفه های جدید آمریکا برای خودروهای صادراتی اروپا با ترامپ گفت و گو کند. 

هدف اصلی حذف این تعرفه ها است که بعید به نظر می رسد رئیس جمهوری آمریکا به آن تن دهد.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر در اوائل ماه ژوئن (خرداد و تیر ) ، به بهانه منافع ملی آمریکا تعرفه ۲۰ تا ۲۵ درصدی روی خودروهای اروپایی وارداتی به آمریکا وضع کرد. 

در ماه ژوئن اتحادیه اروپا در اولین واکنش به ایالات متحده هشدار داده بود که وضع تعرفه‌ گمرکی سنگین بر واردات خودروهای اروپایی، پیش از هر چیز به صنعت خودروسازی آمریکا ضربه خواهد زد.

اتحادیه اروپا در اوائل ماه ژوییه و با آغاز تعرفه های آمریکا تأکید کرد وضع چنین تعرفه‌هایی به اقدام متقابل شرکای اقتصادی می‌انجامد و می‌تواند ۳۰۰ میلیارد دلار از صادرات آمریکا را به خطر بیاندازد.

سیاست های وضع تعرفه های جدید روی محصولات اتحادیه اروپا که مهم ترین و بزرگترین شریک تجاری آمریکا به شمار می رود با انتقادات فراوانی حتی در داخل آمریکا مواجه شده است.

ترامپ در سال جدید میلادی تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور را بین ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش داد و اعضای اتحادیه اروپا به عنوان اصلی ترین متحد ایالات متحده از این تصمیم خشمگین شدند.

قرار بود در جریان نشست سران رهبران اروپایی در بروکسل در ماه مارس (اسفند) ، واکنش تندی به این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا نشان داده شود که پس از اعلام تعلیق این تعرفه‌ها یکی از مهم‌ترین محورهای گفت و گوی رهبران اروپایی در بروکسل از برنامه حذف شد. 

اما اکنون مشخص شده است که آمریکا همچنان بر خواسته خود مبنی بر افزایش تعرفه‌ها تاکید دارد.

 به دنبال پیروزی ترامپ در کارزار انتخاباتی آمریکا و ورودش به کاخ سفید، سیاست های ضداروپایی وی آغاز شد.

ترامپ همه رودربایستی‌ها را با اروپایی ها کنار گذاشت و جنگ اقتصادی خود را در بازار بی‌رحم فولاد و آلومینیوم شروع کرد. 

از ابتدای ماه ژوئن، واردات فولاد اروپا به آمریکا با افزایش ٢۵درصدی، و واردات آلومینیوم با افزایش ١٠ درصدی عوارض مواجه شد. بدیهی است که با چنین افزایش قیمت ناگهانی در بازار آمریکا، فلزات اروپایی خریداران زیادی را از دست خواهد داد.

بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی، سیاست تفکرات ترامپ را مبتنی بر &#۳۹;ناسیونال – لیبرال&#۳۹; توصیف می‌کنند و معتقدند که وی در زیر و رو کردن روابط بین‌المللی مصمم است و در جهت برتری مطلق آمریکا از هر سلاحی استفاده می‌کند.

آنها معتقدند که قدرت آتش واشنگتن، سلاح، دلار و البته خرابکاری در همه قواعد و توافق‌های بین‌المللی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.