روسیا الیوم گزارش داد، محمد الکاید، سخنگوی وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: تنها ۴۲۲ تن از "کلاه‌سفیدهای" سوری وارد اردن شده‌اند. تعداد کلاه‌سفیدهایی که خواهان عبور از طریق اردن بودند در آغاز حدود ۳۲۷ تن بود اما در نهایت ما از ۴۲۲ تن استقبال کردیم. این شهروندان سوری صبح یکشنبه برای مدت سه ماه وارد اردن شدند.

الکاید گفت: دولت اردن به سازمان ملل برای عبور ۸۰۰ شهروند سوری از طریق اردن جهت اسکانشان در انگلیس، آلمان و کانادا بنا به تعهد رسمی این کشورها برای استقبال از آن‌ها اجازه داد.

در همین راستا، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۸۰۰ سوری از کلاه‌سفیدها به همراه خانواده‌هایشان ابتدا به اسرائیل منتقل شده و بعد به اردن رفته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که این کشور مبلغ ۶.۶ میلیون دلار به کلاه‌سفیدها اختصاص خواهد داد و از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

تماس تلفنی وزیران خارجه اردن و روسیه

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود درباره اوضاع سوریه و روند خروج کلاه‌سفیدها صحبت کرد.

الصفدی، لاوروف را در جریان ورود کلاه‌سفیدها به اردن گذاشت.

کانادا از ۵۰ عضو سازمان کلاه سفیدها استقبال می‌کند

کانادا نیز آمادگی خود را برای استقبال از ۵۰ تن از کلاه‌سفیدها اعلام کرده اما بعید ندانست که بتواند از ۲۵۰ عضو این گروه استقبال کند.

مسؤولان کانادایی که نامشان را فاش نکردند به شبکه سی بی سی گفتند، اوتاوا به سرعت با مسؤولان درباره این پرونده در سازمان ملل برای برنامه‌ریزی جهت ورود اعضای کلاه‌سفیدها به کانادا طی هفته‌ها یا ماه‌های آتی وارد عمل خواهد شد.

وزیر خارجه کانادا در این باره گفت: کشور با انگلیس و آلمان تلاشی بین‌المللی را برای تامین جان کلاه‌سفیدها و خانواده‌هایشان صورت خواهد داد.

وی افزود: کانادا از کلاه‌سفیدها به شدت حمایت می‌کند و در نشست وزیران خارجه در اجلاس سران ناتو در بروکسل به حمایت از این "قهرمانان" تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کانادا تاکید کرد: کانادا شریک اصلی کلاه‌سفیدهاست و به تامین مالی برای حمایت از آموزش آنها برای موارد اضطراری و افزایش زنان در صفوف آن می‌بالد و ما نسبت به این افراد عمیقا احساس مسؤولیت می‌کنیم.

آلمان دیگر کشور استقبال کننده از کلاه‌سفیدها

دولت آلمان نیز اعلام کرده بود که آماده استقبال از کلاه‌سفیدهاست.

منابع احتمال می‌دهند که ۵۰ تن از کلاه سفیدها به همراه خانواده‌هایشان به این کشور بروند.

انگلیس که تاکنون در این باره سکوت کرده احتمالا مجبور است بقیه کلاه‌سفیدها را اسکان بدهد.

سازمان ملل از حضور کلاه‌سفیدها در اردن حمایت می‌کند

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل نیز اعلام کرد که از ابقای ۴۲۲ تن از کلاه‌سفیدها در اردن تا زمان انتقالشان به خارج حمایت می‌کند.

این کمیساریا از اردن به خاطر استقبال از کلاه‌سفیدها قدردانی کرد.

به گفته منابع، این کلاه‌سفیدها در پی پیشروی ارتش سوریه با کمک سربازان اسرائیلی و گروه‌های غربی به اردن فرار کردند.

در این راستا شبکه سی ان ان آمریکا در ۱۶ ژوئیه گزارشی از طرح آمریکا برای خارج کردن ۱۰۰۰ عنصر سازمان کلاه‌سفیدها به همراه خانواده‌هایشان از سوریه به کشورهای اروپایی منتشر کرد. این شبکه کشورهای اروپایی را کانادا، انگلیس و آلمان اعلام کرده بود.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.