وزارت اقتصاد آلمان روز شنبه اعلام کرد که محدودیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورویی (یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری) در زمینه ضمانت های صادراتی به ترکیه در سال جاری تمدید نمی شود.

این محدودیت ها در سال ۲۰۱۷ برای اعمال فشار بر آنکارا به دلیل بازداشت یک فعال حقوق بشری آلمان و پنج نفر دیگر از جمله رئیس سازمان عفو بین الملل در ترکیه به اجرا گذاشته شد.

وزارت امور خارجه آلمان نیز هشدار منتشر شده در وب سایت خود مبنی بر خطر بازداشت برای مسافران آلمانی در ترکیه را حذف کرد.

ترکیه پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ و پاکسازی گسترده مقام های کشوری، در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد، اما این حالت روز پنجشنبه هفته گذشته لغو شد.

با این حال مخالفان دولت ترکیه، آنکارا را به رسمیت بخشیدن دائمی به بخشی از سخت ترین ابعاد این تمهیدات متهم کرده اند.

برلین سال گذشته در مورد بازداشت های گروهی در ترکیه در پی کودتا، اخراج و عزل افرادی که کودتاچی خوانده می شدند، ابراز نگرانی کرد. 

روابط آنکارا و برلین به ویژه پس از کودتای آن سال علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، به تیرگی گرائید. دیگر دلیل تنش در روابط ترکیه و آلمان، جلوگیری از سخنرانی انتخاباتی مقام های ترکیه در اجتماع ترک تبارها در شهرهای مختلف آلمان پیش از برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه بود.

مقام های دو کشور در سال گذشته سخنان تندی علیه یکدیگر رد و بدل کردند، به طوری که اردوغان، مقام های آلمان را به نژادپرستی متهم و اقدام آنها را ناشی از تفکرات فاشیستی، اسلام هراسی و بیگانه ستیزی توصیف کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.