آسوشیتدپرس گزارش داد، طرح رای عدم اعتماد به دولت نارندرا مودی، ‌نخست وزیر هند که از سوی مخالفان وی ارائه شده بود با ۳۲۵ رای مخالف مقابل تنها ۱۲۶ رای موافق شکست خورد.

راهول گاندی، رهبر حزب مخالف موسوم به "حزب کنگره در هند" که از نوادگان خاندان سیاسی گاندی – نهرو است، دولت نارندرا مودی،‌ نخست وزیر هند را متهم کرد به اینکه با وجود دادن وعده ایجاد ۲۰ میلیون شغل در سال تنها توانسته ۴۰۰ هزار شغلی جدید ایجاد کند.

او در این صحبت‌هایش مودی را متهم کرد به اینکه به قیمت نقض حقوق مردم فقیر به دنبال امتیاز دادن به سرمایه‌داران بزرگ در قراردادهای تجاری و دفاعی است.

این صحبت‌های گاندی باعث خشم قانونگذاران متعلق به حزب "بهاراتیا جاناتا" حزب ملی‌گرای هندوی متعلق به مودی شد.

رئیس پارلمان هند به دنبال بروز تنش در جریان این سخنرانی گاندی مجبور شد برای مدت کوتاهی به منظور فروکش کردن تنش‌ها جلسه را متوقف کند. کمی بعد نیز گاندی سخنرانی خود را از سر گرفت و در خاتمه سخنرانی‌اش در اقدامی غیرمنتظره به سمت جایی که مودی نشسته بود، رفت و با او دست داده و او را در آغوش گرفت.

بعدا مودی در سخنرانی خود کنایه‌ای به این اقدام گاندی زده و او را متهم کرد به اینکه تلاش می‌کند او را از نخست وزیری سرنگون کند.

سیما مصطفی، یک تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: هدف راهول گاندی از بغل کردن مودی یادآوری این مساله بود که خود مودی عادت به در آغوش گرفتن رهبران کشورهای جهان صرف نظر از تمایل یا عدم تمایل آنها داشته و با این حرکت گاندی او غافلگیر شد.

مودی خاطر نشان کرد، مخالفان می‌دانستند که از حمایت کافی برای شکست دادن دولت او برخوردار نیستند.

نخست وزیر هند گفت: مخالفان صرفا تلاش کرده‌اند از این طرح سوءاستفاده کنند تا دولت او را بی‌ثبات کنند.

وی خاطر نشان کرد، سیاست‌های اقتصادی او موجب رهایی ۵۰ میلیون نفر از مردم هند که تنها درآمدشان کمتر از دو دلار در روز بود از فقر در چهار سال گذشته شده است.

این در حالی است که به گفته مودی، هند در دوره دولت او توانسته به رده ششمین اقتصاد بزرگ جهان ارتقا پیدا کند و در آستانه دستیابی به یک اقتصاد پنج تریلیون دلاری قرار دارد.

این در حالی است که گفته شده مخالفان دولت هند ظاهرا هدفشان آزمودن میزان قدرت دولت مودی بعد از رویگردانی برخی از هم‌پیمانان سیاسی مودی از وی بوده است.

گزارش شده که دو نفر از هم‌پیمانان مودی به نام‌های "شیو سنا" و "بیجو جاناتا دال" به دلیل نارضایتی خود از سیاست‌های مودی تصمیم گرفتند که رای ممتنع به طرح عدم اعتماد به وی بدهند.

به این ترتیب رهبران مخالف دولت هند در آستانه انتخابات سراسری اوایل سال آینده میلادی در این کشور به دنبال کسب یکسری دستاوردهای سیاسی برای خود هستند.

این مخالفان دولت مودی را متهم به کم کاری در مقابله با خشونت علیه زنان،‌ مسلمان‌ها و اقلیت‌های دیگر در هند کردند.

مودی این اتهام‌های مخالفان را رد کرده و گفت: دولتش اقداماتی را برای محافظت از همه بخش‌های جامعه اتخاذ کرده است.

با این حال گاندی دولت مودی را متهم به خرید ۳۶ فروند جنگنده رافائل از فرانسه با قیمت بیش از حد بالا و سه برابر قیمتی که در زمان روی کار بودن حزب خود او در مذاکرات مربوط به خرید این جنگنده‌ها مطرح شده بود، کرد.

این ادعای گاندی نیز از سوی نیرمالا سیتارامان، وزیر دفاع دولت مودی رد شد.

گاندی از دولت هند تقاضا کرد تا قیمت دقیق این توافق خرید جنگنده‌های رافال از فرانسه را اعلام کند و مدعی شد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ماه مارس به وی گفته که توافق مربوط به خرید این جنگنده‌ها بندی درخصوص محرمانه بودن نداشته است.

سفارت فرانسه در هند نیز در بیانیه‌ای واکنش نشان داده و اعلام کرد که توافق امنیتی دو کشور آنها را ملزم به حفظ اطلاعات طبقه‌بندی شده که بر قابلیت‌های دفاعی هر کدام تاثیر می‌گذارد، کرده است.

مودی نیز در سخنرانی خود گاندی را متهم کرد به اینکه حقایق را زیر پا می‌گذارد تا مردم هند را درخصوص مسائل مرتبط با امنیت گمراه کند.

همزمان با جلسه پارلمان هند درخصوص بررسی طرح رای عدم اعتماد به دولت مودی گروهی از کشاورزان در پایتخت هند در اعتراض به سیاست‌های دولت مودی درخصوص قیمت‌ها و سیاست‌های اقتصادی دیگر این دولت تظاهرات کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.