اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس تلفنی با عباس کامل وزیر اطلاعات مصر، انتخاب وی به عنوان وزیر اطلاعات از سوی عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر را تبریک گفت.

هنیه در گفتگو با وزیر اطلاعات مصر همچنین به بررسی تحولات اخیر مساله فلسطین و به ویژه مساله آشتی ملی و پروژه های انسان دوستانه در راستای خدمت به ساکنان غزه و نیز تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه در دوره اخیر پرداخت.

وی همچنین موافقت حماس با طرح مصر برای آشتی ملی در فلسطین را که در جریان سفر اخیر هیات این جنبش به قاهره به آن ارائه شده بود، اعلام کرد و گفت: این جنبش با در نظر گرفتن شرایط استثنائی مساله فلسطین و حملات خطرناک علیه این مساله؛ به ویژه در زمینه قدس و آوارگان، با طرح جدید آشتی ملی مصر موافقت کرده است.

هنیه همچنین از رویکرد مثبت مصر در قبال سفر هیات حماس به ریاست شیخ «صالح عاروری» به قاهره قدردانی و تاکید کرد که این جنبش آماده همکاری در تمامی زمینه ها است.

این در حالی است که یک مسئول بلندپایه فلسطینی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی از موافقت حماس با طرح آشتی ملی مصر خبر داده بود.

در همین راستا، موسی ابو مرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز دیروز چهارشنبه جزئیات طرح پیشنهادی مصر به این جنبش در زمینه آشتی ملی با جنبش فتح را تشریح کرد. موسی ابو مرزوق در گفتگو با خبرگزاری فلسطینی «صفا» تصریح کرد که در طرح جدید ساز و کارهایی برای اجرای آشتی ملی که به بن بست رسیده بود، تعیین شده است و قرار است در مراحل مختلف و با بازه های زمانی مشخص اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه حماس گفتگوهای جدیدی درباره آشتی ملی انجام نخواهد داد و تمامی اقدامات بر اساس توافقات قبلی انجام خواهند شد، خاطرنشان کرد که حماس با طرح پیشنهادی مصر که در جریان سفر اخیر هیات این جنبش به قاهره به آن ارائه شده بود، موافقت کرده است و آماده اجرای آن است و اراده کامل برای این کار را هم دارد و تنها منتظر پاسخ جنبش فتح به این طرح است.

این عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که «ما امیدواریم جنبش فتح به این طرح پاسخ مثبت دهد و رفتار و اراده واقع بینانه ای برای پایان دادن به این برهه از تاریخ ملت فلسطین داشته باشد؛ به ویژه که تغییرات منطقه ای باعث حرکت به سمت چنین طرحی می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.