با اینکه روزنامه «شرق» با درنظرگرفتن اخلاق حرفه‌‌ای از نام‌بردن آنهایی که در قرائت گزارش دادگاه از آنها نام برده شده بود، خودداری کرد؛ اما برخی از افراد حقیقی به ‌صورت مستقیم به آن واکنش نشان دادند. همچنین فردی که در گزارش با نام «ح. ص» از او یاد شده است، نیز در واکنشی به این گزارش، اظهارات خود را بیان کرد.

منوچهر متکی، وزیر خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد، در گفت‌وگویی تلفنی با مدیرمسئول روزنامه «شرق» با تکذیب مطالب چاپ‌شده در این گزارش و باز‌نشر غیرقانونی آن در فضای مجازی، در کانال شخصی خود نوشت: «در صورت اثبات وجود چنین ادعایی قوه قضائیه و نهادهای دولتی می‌توانند نسبت به مصادره آن اقدام کنند».

همچنین در بخش دیگری از این جوابیه آمده: «به اطلاع می‌رساند به منظور تنویر افکار عمومی تا حصول نتیجه نهایی و مجازات اتهام‌زنندگان و اشاعه‌دهندگان اکاذیب، تمام مراحل قانونی و قضائی را پیگیری خواهد کرد».

این‌همه در حالی است که در گزارش یاد‌شده نامی به‌ صورت کامل برده نشده است. 

 پسرم  وامی نگرفته است

«ح. ص» نیز در گفت‌وگو با «شرق» با تکذیب دریافت صد میلیارد تومان، حقوق ۳۰ سال آینده فرزند خود می‌گوید: چنین چیزی صحت ندارد و پسر من اصلا وامی دریافت نکرده است و ارتباطی بین او و این مؤسسه وجود ندارد. در واقع ۸۰ میلیون تومان (با سود صد میلیون تومان) در قالب تسهیلات با نام همسر بنده، از مؤسسه دریافت شده و حقوقی در کار نبوده است. علاوه بر آنکه اقساط آن نیز در حال پرداخت بود و در زمانی که ۱۵ قسط آن باقی مانده بود، مؤسسه به مشکل برخورد و بعدها تسویه شد.

او همچنین در واکنش به رقم۵۰میلیارد‌تومانی که بابت خرید ملک در یزد، عنوان شده، می‌گوید: اصولا وام ۵۰ میلیارد‌تومانی وجود ندارد. رقم کارشناسی این زمین، ۵۰۰ میلیون تومان بوده و خرید و فروشی صورت نگرفته است. ماجرا آن است که تسهیلاتی به مبلغ ۴۵۰میلیون تومان از مؤسسه دریافت شده بود که سند زمینی به‌عنوان وثیقه در گرو بانک قرار گرفت و بعدها به علت معوقات، این زمین به نام مؤسسه ثامن‌الحجج شد. 

«ح. ص» در ادامه با بیان اینکه حتی یک ریال هم بدهی به مؤسسه ندارم، می‌افزاید: همه مبالغ اقساط تسهیلات در سال ۹۵ تسویه شده است. علاوه بر اینکه همه مستندات در مرحله دادسرا به شعبه بازپرسی ارائه شده و در پرونده نیز موجود است، در جلسه بعدی دادگاه، همه مستندات مجددا از سوی وکیل به دادگاه تقدیم خواهد شد.

او در ادامه با بیان اینکه کل تسهیلات دریافتی از مؤسسه در چند مرحله و حدود ۸۸۰ میلیون تومان بوده است، ادامه می‌دهد: این میزان با سود، حدود یک‌میلیارد‌و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که به ‌صورت کامل تسویه شده است و مدارک تسویه آن نیز موجود است. 

«ح. ص» همچنین با رد دریافت حقوق نجومی از سوی دخترش می‌افزاید: چنین چیزی صحت ندارد. دخترم حدود دو سال در آن مؤسسه مشغول به کار بود که پس از ازدواج نیز آنجا را ترک کرد. او که مانند پنج هزار کارمند دیگر این مؤسسه در آنجا مشغول به کار بود، در ابتدا حدود ۷۰۰ هزار تومان دریافتی داشت که بعدها تا یک‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.  به گفته «ح. ص» او به‌هیچ‌عنوان تسهیلاتی دریافت نکرده و خانواده او تسهیلات دریافت کرده‌اند و او ضمانت آنها را پذیرفته است. 

او در ادامه با اشاره به حقوق دریافتی می‌گوید: کل حقوق بنده ماهانه پنج میلیون تومان بوده و در سال ۹۵ در ازای پنج سال حقوقی که دریافت کردم، با اینکه منع قانونی وجود نداشت، همه مبلغ را که حدود ۳۰۰ میلیون تومان بوده است، به مؤسسه برگرداندم.

«ح. ص» که خود یکی از اعضای شرکتی بوده که در گزارش به آن اشاره شده، ادامه می‌دهد: این شرکت حدود دو میلیارد تومان تسهیلات گرفته است که با جریمه حدود سه‌میلیارد‌و ۲۰۰ میلیون تومان شده بود. برای این تسهیلات ملکی چهارطبقه در سیدخندان به‌عنوان وثیقه گذاشته بود که این ملک بیش از چهار میلیارد تومان کارشناسی می‌شود و در تملک مؤسسه ثامن‌الحجج قرار می‌گیرد. این وام اساسا به نام یکی از اعضای شرکت که این ملک نیز به نام او بوده، دریافت شده است و ارتباطی به همسر بنده ندارد. این اسناد در اختیار هیئت تسویه قرار دارد. در واقع تسهیلاتی که گرفته شده، کامل تسویه شده و حتی مازاد هم دارد. 

به گفته او این ماجرا آن‌گونه که در شبکه‌های اجتماعی منعکس شده، خانوادگی نیست و در قالب چند تسهیلات در چند مرحله بوده که به طور کامل در مرداد ۹۵ تسویه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.