بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا که با کناره‌گیری از سمت خود به بحران برگزیت دامن زده بود امروز چهارشنبه در برابر نمایندگان پارلمان این کشور حاضر شد و دلایل خروج خود از دولت را توضیح داد.

جانسون با تقدیر از ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و بر شمردن اقدامات وی برای اجرایی کردن برگزیت گفت: «با گذشت ۱۸ ماه از تعیین چشم‌انداز خروج از اتحادیه اروپا توسط کابینه، هیچ‌گاه نتوانستیم آن را تبدیل به ابزاری برای مذاکره با اتحادیه اروپا کنیم.»

کناره‌گیری بوریس جانسون که از حامیان سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، تنها یک روز بعد از استعفای دیوید دیویس، وزیر برگزیت روی داد.

جانسون در حضور نمایندگان پارلمان گفت: «توافق موسوم به چکرز برزخی است که بر آن پایانی نخواهد بود.»

«توافق چکزر» سندی است برای همکاری نزدیک تجاری با اتحادیه اروپا بعد از خروج کامل بریتانیا که توسط کابینه ترزا می‌ بعد از بن‌بست مذاکرات با اتحادیه اروپا امضاء شد.

استعفای بوریس جانسون و وزیر برگزیت بعد از امضای «توافق چکزر» صورت گرفت.

وزیر خارجه مستعفی بریتانیا با انتقاد از نخست وزیر این کشور گفت که وی از «برگزیت تنها یک نام باقی‌ گذاشته است.» آقای جانسون همچنین تاکید کرد که «هنوز برای نجات برگزیت وقت هست.»

بوریس جانسون با اشاره به اینکه بریتانیا یک‌ بار مسیر مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را تغییر داده گفت :«ما هنوز در این مذاکرات فرصت داریم. ما می‌توانیم دوباره جهت مذاکرات را عوض کنیم.»

بوریس جانسون دو سال تصدی وزارت خارجه بریتانیا را بر عهده داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.