جنگ تجاری اخیر آمریکا که با اعمال تعرفه روی فولاد و آلومینیوم آغاز و پس از آن روی ۵۰ میلیارد دلار کالای چینی اعمال شد باعث شده چین هم در یک اقدام تلافی‌جویانه روی محصولات آمریکایی تعرفه اعمال کند.

براساس این گزارش مهم‌ترین محصولی که چین تعرفه اعمال کرده پسته است که تعرفه وارداتی این محصول را از ۵ به ۴۵ درصد افزایش داده است.

وال استریت ژورنال می‌نویسد: اعمال تعرفه چین روی پسته آمریکایی‌ها باعث خواهد شد تا بازار این محصول پرطرفدار در جهان به نفع ایران تمام شود.

طی سال‌های گذشته آمریکا توانسته بود تا جایگاه نخست بزرگترین تولیدکننده پسته جهان را از ایران بگیرد اما به لطف طعم مناسب، پسته ایرانی همچنان بازار این محصول پرطرفدار را در دست دارد.

۹۹ درصد پسته آمریکا در دره سانجاکوئین کالیفرنیا به عمل می‌آید که در سال‌های گذشته اقبال زیادی از سوی کشاورزان آمریکایی به این محصول شده است.

در سال‌های گذشته کشاورزان آمریکایی با بالا رفتن شدید قیمت آب یونجه‌کاری و علوفه‌کاری این منطقه را به پسته تغییر دادند که البته قیمت بالای این محصول و بازار مناسب آن هم در این تغییر زراعت بی‌تأثیر نبود.

در حال حاضر بیش از نیمی از پسته تولید آمریکای صادر می‌شود و نیمی از صادرات پسته آمریکا را چین و هنک‌کنگ خریداری می‌کنند.

طی ۱۲ سال گذشته میزان صادرات پسته کالیفرنیا به چین ۱۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

سال گذشته آمریکا با صادرات ۲۱۷ هزار و ۵۵۹ تن بزرگترین صادرکننده پسته در جهان شد و به دنبال آن با فاصله نسبتاً کمی ایران و با ۱۴۴ هزار و ۳۰۰ تن صادرات در جایگاه دوم قرار گرفت.

بنابراین با اعمال تعرفه از سوی چین روی پسته آمریکایی بسیار محتمل است که ایران بازار صادراتی آمریکا در چین را تصاحب کند.

در این میان کشاورزان علاوه بر اعتراض به جنگ تعرفه‌ای آمریکا که باعث شده منافع آنها به شدت تحت تأثیر قرار گیرد گرانی آب بهای کشاورزی هم سهم سود آنها را کم و کمتر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.