حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در دیدار مدیران کاروان‌های حج و زیارت استان با بیان اینکه حج باید همراه با برائت از مشرکان و زمینه ساز وحدت و انسجام مسلمانان باشد گفت: حج، مظهر وحدت و یکپارچگى است که در آن باید همگان درس تمرکز بر مشترکات و رفع اختلافات را فرا گیرند.

امام جمعه تبریز افزود: بیت‌الله‌الحرام، مکه، مدینه، عرفات، مشعر و منا بهترین مکان برای بیان عقیده و مواضع ملت‌های مسلمان است.

وی با بیان اینکه باید حجاج به ابعاد فردى، اجتماعى و روحى و بین‌‌المللى این فریضه‌‌ توجهی ویژه داشته باشند گفت: اهتمام به نماز اول وقت و نمازهای جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبی، و پرهیز از بازارگردی توصیه من به همه حجاج عزیز است چرا که پالایش روح و دل و بهره‌مندی از فضائل بزرگ فریضه‌ حج، مقدمه‌ای برای رسیدن به نتایج اجتماعی آن است.

امام جمعه تبریز افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که در داخل داریم، حجاج نباید پول‌های ایرانی را در بازارهای عربستان خرج کنند و باید تنها دغدغه آنها در انجام مناسک حج حفظ اقتدار و عزت میهن عزیزمان باشد.

امام جمعه تبریز اشاره به حج سال و ۹۴ حادثه‌ تلخ و خسارت‌بار سرزمین منا که کام حاجیان و ملّت‌های آنان را تلخ کرد تصریح کرد: شهدای منا به سعادتی بزرگ دست یافته و در حریم امن و رعایت و رحمت الهی آرمیده‌اند اما یاد و خاطره شهدای منا بیانگر این است که حکام سعودی در عمل به تعهّد و ادای مسئولیّت خود نباید کوتاهی داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در این دیدار با بیان اینکه حج باید تأمین کننده منافع تمام مسلمانان باشد؛ افزود: حج به صورت طبیعی برطرف کردن مشکلات مسلمانان بوده و بهترین جایی است که موازین مسلمانان باید در آن بیان شود.

پیش از سخنان امام جمعه تبریز، روحی ملکی، مدیر حج و زیارت استان گفت: به رغم شیطنت رسانه‌های غربی و عوامل وابسته داخلی آنها که تلاش داشتند با ایجاد تردید مانع از ثبت نام حجاج شوند، امسال ثبت نام‌ها سریع‌تر و روان‌تر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه زائرین جمهوری اسلامی ایران در ۱۰۲ هتل و زائرین استان در چهار یا پنج هتل اسکان داده خواهند شد گفت: با توجه به روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان، مثل سالهای قبل نمی‌توانیم مواد اولیه غذایی را به این کشور ارسال کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.