دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز درباره انتقادها از دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در شهر هلسینکی پایتخت فنلاند اعلام کرد: به نظر من، (جان) برنان (رئیس سابق سازمان سیا) آدم بدی است و اگر نگاه کنید اتفاقات بد زیادی در زمانی که وی مسئولیت داشت، روی داد. به نظر من او شخص خیلی بدی است.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به اتفاق نظر دو حزبی ضد روسیه در آمریکا نیز گفت: خیلی عجیب است. به جنگ جهانی اول و دوم نگاه کنید. در جنگ جهانی اول، آلمان و در جنگ جهانی دوم، روسیه ۵۰ میلیون نفر از دست داد و به ما در پیروزی در جنگ کمک کرد. من چند وقت پیش به خودم گفتم؛ ببینید روسیه واقعاً به ما کمک کرد.

وی ادامه داد: من حامی روسیه یا حامی هیچ کسی نیستم. من فقط می‌ خواهم که این کشور در امنیت باشد. من نمی‌ خواهم مردم حتی درباره جنگ هسته ای فکر بکنند. روسیه و آمریکا کنترل ۹۰ درصد سلاح‌ های اتمی جهان را در اختیار دارند. کنار آمدن با روسیه فقط به همین دلیل هم کار خوبی است و کار بدی نیست. آنها ارتشی قوی دارند؛ اما اقتصاد آنها بسیار کوچک‌ تر از اقتصاد چین است. من اصلا نمی‌خواهم از لفظ دشمن استفاده کنم.

خبرنگار درباره ناتو، روسیه و هدف این نهاد از وی سئوال کرد؛ دونالد ترامپ در پاسخ اضافه کرد: خوب، آن هدف ناتو (مقابله با تهدید روسیه) بود و مشکلی با این هدف وجود ندارد؛ ولی اعضاء باید پول بدهند اما آنها پول نمی‌ دادند. دیگر رؤسای جمهوری آمریکا به نشست ها می‌ رفتند و سخنرانی می‌ کردند؛ اما هیچ اتفاقی نمی‌ افتاد. دیگر کشورها، مقصر و متخلف بودند. آنها در گذشته پول نمی‌ دادند. من ۳  یا ۴ روز قبل به آنجا (نشست ناتو) رفتم و گفتم که شما باید پول بدهید؛ چرا که ما بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پول ناتو را برای دفاع از اروپا بپردازیم؟ از سوی دیگر اتحادیه اروپا دارد ما در اقتصاد می‌ کُشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.