شرکت چینی ساخت تجهیزات مخابراتی «زد تی ای»که اوایل سال جاری به دلیل نقض تحریم‌های ایران، در فهرست تحریم‌های ۷ ساله وزارت بارزگانی آمریکا قرار گرفته بود، در سایه توافق روسای جمهور آمریکا و چین در آخرین ملاقاتشان، از لیست تحریم خارج شد.

آنطور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، این تحریم دیروز (جمعه) برداشته شده و حالا دیگر شرکت‌های آمریکایی می‌توانند قطعات دارای فن‌آوری بالا را برای استفاده در تجهیزات مخابراتی چینی، به زد تی ای بفروشند؛ نیاز اصلی این شرکت به پردازنده‌ها و مودم‌های کوآلکام آمریکایی است.

وزارت بازرگانی آمریکا البته قول داده که این شرکت را تحت نظر داشته باشد تا دوباره به مسیر نقض تحریم‌های یکجانبه آمریکا و فروش تجهیزات به ایران و کره شمالی بازنگردد.

فروردین ماه سال گذشته بنا شده بود که زد تی ای، ضمن اقرار به فروش تجهیزات به شرکت مخابرات ایران، ۸۹۲ میلیون دلار خسارت به آمریکایی‌ها بپردازد تا بتواند به کار با شرکت‌های آمریکایی ادامه بدهد.

بازرسان آمریکایی اما بعدها فهمیدند که شرکت چینی واقعیت را نگفته و به جای تنبیه مدیران تصمیم‌ساز در روند معامله با ایران و کره شمالی، به آنها پاداش مالی داده است.

پس از افشای این داستان، وزارت بازرگانی آمریکا تحریمی ۷ ساله بر معاملات شرکت‌های آمریکایی با زد تی ای اعمال کرد.

مذاکره‌کنندگان چینی پس از نرم شدن موضع آمریکایی‌ها در طی سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به چین، با طرف آمریکاییی توافق کردند که یک میلیارد دلار دیگر غرامت بپردازند، اعضای هیئت مدیره شرکت را تغییر دهند، نظارت بیرونی بر فعالیت داخلی شرکت را بپذیرند و ۴۰۰ میلیون دلار به عنوان گرویی در یک حساب بگذارند تا در صورت نقض مجدد تعهدات طرف چینی، این مبلغ خود به خود مصادره شود.

با عملی شدن این شروط، تحریم زد تی ای لغو شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.