نشست دورهمی اهالی فکر و فرهنگ، به بهانه زادروز شاپور اعتماد، منوچهر صدوقی سُها و مصطفی رحماندوست، صبح شنبه 23 تیر در تالار خوارزمی (کتاب‌های خطی و نادر) کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای برنامه از شاپور اعتماد یاد شد که البته به سبب بیماری دخترش، امکان حضور در جلسه را پیدا نکرده بود و غلامرضا اعوانی رئیس پیشین موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، درباره‌اش گفت: «دکتر اعتماد  فارغ‌التحصیل دانشگاه برونل لندن  است که البته مدتی هم در آنجا کار کرده است. از صفات بارز او انسانیت است، زیرا هرقدر که کسی علم داشته باشد اما انسان نباشد، هیچ فایده ندارد. او یک انسان به معنای واقعی کلمه است و اگر بخواهیم او را متصف به صفتی کنیم، فتوت و جوانمردی‌اش است و دیگر آنکه همیشه در کارهای خیر پیش قدم بوده است.»

او اضافه کرد: «دکتر اعتماد اما به لحاظ علمی نیز دارای جایگاه برجسته ای است و در چند رشته جدید ازجمله علوم شناختی و فلسفه تکنولوژی کار کرده و صاحب تخصص و نظر است و حتی با بزرگان آن مانند نوام چامسکی نیز در ارتباط بوده و هست و در سوی مقابل، ادعایی هم در فلسفه قدیم که کار نکرده، ندارد. او ذهن نقادی دارد و در این سال‌ها به  موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، بسیار یاری رسانده است.»

جشن تولد رحماندوست، صدوقی سها و شاپور اعتماد

در ادامه این مراسم، در ستایشِ مقام علمی منوچهر صدوقی سُها، ابتدا پیام صوتی بهاءالدین خرمشاهی حافظ‌شناس پخش شد.

منوچهر صدوقی سُها نیز، دقایقی را سخن راند و تاکید کرد: «گفته می شود، آنچه در فلسفه اسلامی وجود دارد، چیزی نیست جز، ترجمه فلسفه یونانی و فلسفه اسلامی امکان تحقق ندارد اما من به دنبال آنم تا ثابت شود آنچه به آن فلسفه اسلامی اطلاق می شود، صحیح است.»

تجلیل و شادباش تولد مصطفی رحماندوست، دیگر بخش این مراسم بود. سپیده خلیلی؛ نویسنده ادبیات کودک  درباره رحماندوست گفت که او کودک را خیلی خوب می‌شناسد و البته مردی بسیار متواضع است که من، نویسنده شدنم را مدیون او هستم.

همچنین افسانه شعبان‌نژاد، شاعر درباره یار و همکار قدیمی خود گفت: «او همیشه به دنبال استعدادهای نو و پرورش آنها بوده است. دیگر ویژگی‌اش، مهربانی اوست که تا به حال، عصبانیتش را ندیده‌ام. روحیه کودکانه‌ای دارد و از کسی، چیزی به دل نمی‌گیرد. هرگاه ناراحت بوده‌ام، با عباراتی پدرانه و دلسوزانه مرا به مسیر بازگردانده است.»

جشن تولد رحماندوست، صدوقی سها و شاپور اعتماد

در ادامه، مصطفی رحماندوست در سخنانی تولد را یک قدم نزدیکتر شدن به مرگ دانست و اینکه معلوم نیست چرا آدم‌ها نزدیک‌شدن‌شان به مرگ را جشن می‌گیرند. او ادامه داد: «10 سال کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران واقع در کتابخانه ملی ایران را اداره کردم و دلم می خواست هر آنچه از کتاب کودک نشر می‌شود قابل دسترس باشد. امروز اما از 207 هزار عنوان، حدود 20 هزار عنوان کتاب در دسترس است.»

او خاطرنشان کرد: «من 3 سال به کتاب شناسی و فهرست نویسی نسخ خطی پرداختم و در تدوین جلد 19 فهرست نسخ خطی کتابخانه مجلس کار کردم و معتقدم که باید کتاب هایی که از گذشته های دور برای کودکان نوشته شده است، در دسترس قرار گیرد و فهرست مخطوطات کتابخانه ملی که مرتبط با کودکان است، دوباره بررسی شود.»

در پایان این جلسه که چهره‌هایی چون سیدهادی خامنه‌ای، محمدجواد حجتی کرمانی، محمود حکیمی، حکمت‌الله ملاصالحی، سیدصادق سجادی، سیدعلی آل‌داود، توفیق سبحانی، عبدالکریم جربزه‌دار، شهرام پازوکی، اسدالله شعبانی و محمدرضا زائری نیز حضور داشتند، کیک تولد 70 سالگی منوچهر صدوقی سُها، 68 سالگی مصطفی رحماندوست و 67 سالگی شاپور اعتماد بریده شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.