اخبار رسیده حاکی از آن است که ارتش سوریه بخش های مهمی را در منطقه درعا به کنترل خود درآورده است، با این حال برخی منابع خبری می گویند تنها پیشرفت هایی در این زمینه داشته است. در این میان اخباری مبنی بر حمله گروه تروریستی داعش به ارتش سوریه مخابره شده است که طی آن ۱۴ تن از نظامیان ارتش کشته شده اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم نیرو‌های ارتش سوریه ضمن آزاد سازی منطقه سوامع الحبوب و زندان مرکزی در جنوب شرق درعا در سوریه این منطقه را به طور کامل تحت سیطره خود در آوردند.

نیرو‌های سوری همچنین وارد روستای زیزون و شهرک شهاب در حومه جنوب غربی درعا شدند این در حالی بود که پیش از آن افراد مسلح مستقر در آن خود را تسلیم نیرو‌های سوری کرده بودند. اما در شهرک ام المیاذن نیرو‌های ارتش از مردم خواستند که به خانه‌های خود باز گردند.

نیرو‌های سوری همچنین مراکز استقرار عناصر مسلح در روستای نبا صخر در حومه قنیطره را هدف قرار داده که در این حمله ده‌ها تن از افراد مسلح کشته شدند. از سوی دیگر خبر‌هایی نیز در خصوص تصمیم گروه‌های تروریستی برای تسلیم و واگذاری سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود به ارتش سوریه در مناطق کفر شمس و کفنا سج و عقربه در حومه درعا شنیده شده است.

 

گزارشگر العالم در این باره گفت: ارتش سوریه در حال سیطره کامل بر مناطق مرزی مشترک این کشور با اردن تا مرز‌های اداری شهر درعا که از جنوب تیسیا تا گذرگاه نصیب و بلندی‌های دفاع هوایی و تا روستای زیزون است. نیرو‌های ارتش سوریه مستقر در مرز‌های اردن هم پس از سیطره بر پاسگاه‌های مرزی به نیرو‌های مستقر در غرب تپه دفاع هوایی رسیدند.

 

یکی از نیرو‌های ارتش سوریه در این باره گفت: نیرو‌های ما ابتدا تپه دفاع هوایی را به تصرف در آوردند و توانستند این منطقه را تحت سیطره خود در آورند.

 

گزارشگر العالم در ادامه گفت: یگان‌هایی از ارتش سوریه به روستای زیزون و شهرک تل شهاب در حومه جنوب غربی درعا وارد شدند. یگان‌های مهندسی ارتش نیز پس از ورود به این منطقه اقدام به پاکسازی بمب‌های کار گذاشته شده در اطراف روستا و زمین‌های کشاورزی کردند. این در حالی بود که اهالی این دو شهرک ضمن ابراز شادی خود تاکید داشتند به شدت منتظر چنین روزی بودند.

 

یکی از زنان روستا در مصاحبه با خبرنگار گفت: خدا را شکر که با همت نیرو‌های ارتش امنیت و آرامش به روستای ما بازگشته است و ما اکنون در بهترین حالت به سر می‌بریم.

در شهرک ام المیاذن درعا ارتش سوریه از اهالی خواست که در امنیت و آرامش به منازل مسکونی خود باز گردند.

مرکز آشتی روسیه نیز اعلام کرده است تاکنون تعداد نود شهرک به طرح آشتی پیوسته اند که از این تعداد شانزده شهرک در منطقه درعا و یک شهرک در منطقه سویدا طی بیست و چهار ساعت گذشته به طرح آشتی پیوسته اند.

این در حالی است که قرار است تمامی افراد مسلح در شمال کشور سلاح‌های خود را به دولت سوریه تحویل دهند. در جنوب غربی منطقه قنیطره نیز نیرو‌های ارتش سوریه و نیرو‌های هم پیمان استحکامات و تجهیزات تروریست‌های موسوم به جبهه النصره را هدف قرار داده و مراکز استقرار آنان را در روستای نبع الصخر در نزدیکی مرز‌های اداری حومه شمال غربی درعا و اطراف شهر قنیطره بمباران کردند که در پی آن ده‌ها تن از افراد مسلح به هلاکت رسیدند.

رسیدن نیروهای ارتش به غرب درعا.

طبق توافقی با روسیه؛

اداره برخی مناطق درعا به گروه‌های مخالف سوری واگذار می‌شود

همچنین روسیه با گروه‌های مخالف مسلح در جنوب سوریه بر سر تحویل اداره برخی از مناطق استان درعا به این گروه‌ها به توافق رسید.

به گزارش اسکای نیوز، منابع میدانی در استان درعا گزارش دادند، با روسیه در خصوص تحویل اداره برخی مناطق در این شهر و روستاهای اطراف درعا در جنوب سوریه به گروه‌های مخالف مسلح توافق کردند.

این منابع تاکید کردند، نمایندگان گروه‌های مخالف در درعا با هیئت روسی به ریاست الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه روسیه در سوریه نشستی داشته و درباره عقب‌نشینی نیروهای دولتی از محله "سجنه" درعا، ممانعت از نفوذ این نیروها در این محله و تحویل اداره آن به گروه‌های مخالف توافق کردند.

منابع مذکور گفتند، این توافق‌نامه همزمان با بازگرداندن غیرنظامیان به مناطق خود در درعا و اطراف آن و تعهد پلیس روسیه نسبت به حفاظت از آنها انجام شد.

نمایندگان گروه‌های جامعه مدنی در شمال درعا نیز اعلام کردند، از هرگونه تصمیمی که هیئت نظامی مذاکره‌کننده بگیرد، از جمله ممانعت از مهاجرت مردم این استان حمایت می‌کنند.

پیشتر منابع نظامی مخالف دولت سوریه در جنوب این کشور تاکید کردند، گروه‌های مخالف مسلح با طرف روسی بر سر عقب‌نشینی نیروهای دولت از شهرک "ام المیاذن" واقع در شرق درعا و بازگرداندن غیرنظامیان به آن به توافق رسیدند.

حمله داعش در درعا با ۱۴ کشته

همچنین خبرهای رسیده از درعا حاکی از ان است که گروه تروریستی داعش حمله انتحاری روز سه‌شنبه که ۱۴ کشته در بین نیروهای وابسته به دولت سوریه و گروه‌های مخالف در استان درعا برجای گذاشت، برعهده گرفت.

شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد با فشارهای ناشی از عملیات نظامی ارتش سوریه در استان درعا و در پی آن توافق سازش نیروهای دولت سوریه با شورشیان، ارتش سوریه موفق به پیشروی در مناطق تحت کنترل مخالفان در استان درعا شده و خود را به خطوط نزدیک به منطقه تحت کنترل گروهی وابسته به داعش رسانده است.

 

داعش با انتشار این بیانیه مسولیت حمله به درعا را به عهده گرفت.

رامی عبدالرحمان، مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: در عملیات انتحاری که روز سه‌شنبه با یک خودروی بمب‌گذاری شده علیه یک پایگاه نظامی در روستای زینون در نزدیکی مناطق تحت کنترل داعش انجام شد، ۱۴ تن از نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های مخالف که به تازگی با یکدیگر به توافق رسیده بودند، کشته شدند.

 

عبدالرحمان پیشتر از کشته شدن هشت تن در این حمله انتحاری خبر داده بود. اما با وخامت حال زخمی‌ها و کشف اجساد دیگر تعداد قربانیان افزایش یافت.

مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت: این انفجار انتحاری اولین اقدام تروریستی در نوع خود علیه نیروهای سوریه از زمان آغاز عملیات نظامی در درعا بوده و احتمالا گروه خالد بن ولید، وابسته به داعش مسؤول آن است.

داعش نیز با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی تلگرام مسؤولیت این انفجار را برعهده گرفته و اعلام کرد: این عملیات به واسطه یک خودروی بمب‌گذاری شده که توسط یک عامل انتحاری هدایت می‌شد، انجام شد.

پس از عملیات نظامی گسترده نیروهای دمشق در ۱۹ ژوئن توافقنامه‌ای میان روسیه و گروه‌های مخالف سوری در استان درعا برای آتش‌بس حاصل شد و دو طرف توافق کردند شبه‌نظامیان مخالف سوری و غیرنظامیانی که سازش را نمی‌پذیرند به شمال سوریه منتقل شوند.

انتظار می‌رود با اجرای این توافقنامه از سوی نیروهای دولت سوریه و بازپس‌گیری کامل استان درعا توسط این نیروها، تنها چالش پیش‌ روی دمشق منطقه تحت کنترل داعش است که احتمالا هدف بعدی آن خواهد بود.

مناطقی که هنوز در دست گروه موسوم به "ارتش خالد بن ولید" هم‌پیمان داعش در حوزه الیرموک است شامل ۱۶ روستا در بخش غربی حومه درعا می‌شود که شاهد کوچ گسترده ساکنانش است. این اهالی به مناطق مرزی با جولان اشغالی و مناطق دیگر در حومه درعا و قنیطره می‌روند. مناطق تحت کنترل ارتش خالد بن ولید شامل ۲۵۰ کیلومتر مربع معادل ۶.۶ درصد مساحت استان درعاست.

ارتش خالد بن ولید مانع از خروج غیرنظامیان از مناطق تحت تسلطش می‌شود. این ممانعت در پی خروج بیش از ۱۰ هزار شهروند سوری که اکثرشان زن و کودک بودند، انجام می‌گیرد. ارتش خالد بن ولید عصر دوشنبه نیز به روستای حیط در درعا سوریه حمله کرد. این روستا آخرین روستای تحت کنترل شورشیان ارتش آزاد سوریه در نوار مرزی محسوب می‌شود. شورشیان با دولت سوریه تحت نظارت روسیه توافق کرده و برخی از آنها به سمت ادلب رفته بودند.

در حال حاضر نیروهای وابسته به دولت سوریه حدود ۸۰ درصد از مساحت استان درعا را به دست گرفته‌اند و ۱۵ درصد از مساحت این استان در دست نیروهای مخالف و باقی مناطق در کنترل گروه تروریستی خالد بن ولید است.

حمله نافرجام گروه‌های مسلح به مقرهای ارتش سوریه در حومه لاذقیه

در همین حال ارتش سوریه حمله گسترده گروه‌های مسلح به مقرهایش در حومه شمالی لاذقیه که هدفش سلطه بر این مناطق بود ناکام گذاشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، گروه‌های مسلح حمله گسترده‌ای را به مقرهای ارتش سوریه در حومه شمالی لاذقیه انجام دادند و این درگیری‌ها و حملات چندین ساعت به طول انجامید اما این گروه‌ها نتوانستند بر این مقرها کنترل یابند.

این حمله دوشنبه‌شب با حمله همزمان گروه‌های وابسته به جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه به مراکز گارد مرزی ارتش در اطراف شهرک نواره در مجاورت با مرزهای ترکیه در شمال منطقه ربیعه رخ داد. این مراکز در معرض حملات شدید موشکی و خمپاره‌ای از چند محور و از داخل خاک ترکیه قرار گرفتند که به کشته و زخمی شدن چند تن از دو طرف انجامید. با این حال گروه‌های مسلح حملاتشان ناکام مانده و مجبور به عقب‌نشینی به داخل مرزهای ترکیه شدند.

یکی از فرماندهان نظامی سوریه اعلام کرد که ارتش انتظار این حمله را داشت و آماده مقابله با آن بود.

وی اخبار منتشر شده درباره عقب‌نشینی ارتش سوریه را تکذیب کرد و گفت که ارتش سوریه اطلاعاتی درباره آمادگی ترکیه برای کمک به افراد مسلح داشت.

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه نیز ادعای رسانه‌ها درباره کشته شدن چند نظامی روس در عملیات تروریستی در سوریه را تکذیب کرد.

 

رسانه‌های وابسته به داعش این خبر را منتشر کرده بودند.

رسانه‌ها پیشتر مدعی شده بودند که ۳۵ نظامی روسی و سوری در حمله انتحاری در جنوب سوریه کشته شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.