وزیر خارجه آمریکا می‌گوید راه‌های زیادی برای به پاسخ واداشتن ایران وجود دارد و «اول از همه یک [جبهه مخالف متحد] اهمیت زیادی دارد» مسئله‌ای که به گفته وزیر خارجه آمریکا علت سفر وی به منطقه است.

مایک پامپئو که با نشریه اماراتی «نشنال» گفتگو کرده است، در ادامه افزود: «ما شرکای بزرگی در اینجا در امارات متحده عربی داریم، ما شرکای بزرگی در [بین] سعودی‌ها و بحرینی‌ها داریم، کشورهای بسیاری در حال مقابله هستند و نشان می‌دهند آنچه که از آن‌ها می‌خواهیم کاملا ساده است: ایران به یک کشور معمولی‌تر تبدیل شود.»

به گفته وزیر خارجه آمریکا، ابزارهایی که این کشور در برابر ایران استفاده می‌کند، «بسیار متنوع خواهند بود. آن‌ها اغلب [ابزارهایی] دیپلماتیک خواهند بود. شما شاهد تلاش‌های تحت هدایت آمریکا برای تحریم و بسیاری ابزارهای اقتصادی هستید». وی همچنین افزود که ایالات متحده آماده دفاع نظامی از منطقه است.

پامپئو در خصوص سخنان اخیر رئیس جمهوری ایران درباره واکنش‌ها در صورت قطع صادرات نفت، گفت: «ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که بابت باز ماندن راه‌های دریایی اطمینان حاصل خواهد کرد. این یک سیاست قدیمی و برقرار آمریکا است و ما آماده هستیم که از تحقق چنین مسئله‌ای اطمینان حاصل کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این گفتگو، با اشاره به وضعیت یمن، در ادعایی ابراز امیدواری کرد که «نهایتا در آنجا راه‌حل سیاسی وجود داشته باشد. سازمان ملل از طریق آقای گریفیت - فرستاده ویژه در امور یمن - به سختی تلاش دارد تا این راه‌حل سیاسی به دست بیابد. اما در آخر کار، این مسئله نیازمند تلاش جهانی برای متقاعد کردن ایرانی‌ها به این مسئله است که این نوع از مداخله، این نوع از دخالت، این نوع از تشویق خشونت که به سوی کشورهای عربی خارج از یمن هدایت شده است، [برای آن‌ها حاصلی ندارد]. و تمامی ابزارهایی که پیشتر توضیح دادم همان‌هایی هستند که نهایتا درباره حوثی‌ها و دیگران در یمن به کار گرفته خواهد شد تا به این نتیجه برسند که جنگ ارزش ادامه ندارد، و اینکه راه‌حل سیای بهترین گزینه برای مردم یمن است.»‌

وی در ادامه با اشاره به برجام و تحریم‌های تعلیق شده براساس آن گفت: «آمریکا هم‌اکنون از [توافق] خارج شده است. این تحریم‌ها در حال بازگشت هستند ... اگر توافق دیگری وجود داشت باشد، کاملا متفاوت خواهد بود. این [توافق] شامل دوره‌ای دائمی و نه موقت خواهد بود. شامل یک رژیم راستی‌آزمایی خواهد بود که برای اطمینان از پنهان نبودن یا عدم توسعه مخفیانه سلاح‌های هسته‌ای کافی باشد. و یک نکته مهم دیگر، این [توافق] تنها درباره برنامه موشکی نخواهد بود. درباره برنامه فضایی خواهد بود، که جایگزینی برای تلاش‌های موشکی آن‌هاست. درباره برنامه موشکی آن‌ها خواهد بود، درباره رفتار بدخیم آن‌ها خواهد بود، این [توافق] یک تلاش جامع برای متقاعد کردن ایران به رفتار کردن به شیوه‌ای است که ما از هر کشور دیگری از دنیا می‌خواهیم آنگونه رفتار کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.