ژنرال "کلایس نویمن"، رئیس سابق هیات نظامی ناتو در مصاحبه ای با روزنامه "تاگس اشپیگل" "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا را خطری برای ناتو ارزیابی کرده و گفت: ما برای متحد و منسجم نگه داشتن این ائتلاف نظامی به آمریکا وابسته هستیم. ما به صورت یکجانبه از تسلیحات اتمی انصراف داده ایم و به تضمین های حمایتی آمریکا در این راستا وابسته هستیم؛ بخصوص در دنیایی که در آن در زمینه هسته ای همچنان و بخصوص در روسیه ارتقاء تسلیحات وجود دارد.

این مقام سابق ناتو در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که ترامپ کسی است که نه برای توافقات دو جانبه و نه برای نظم جهانی مبتنی بر قواعد ارزش قائل نیست، بلکه همواره به دنبال امتیازاتی برای خودش است. وی در نشست پیش روی ناتو در بروکسل شرکت خواهد کرد و درخواست هایی را مطرح می کند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا ناتو هنوز یک جامعه ای بر مبنای علایق و ارزش ها است گفت: من فکر می کنم که علایق مشترک هستند، اما ارزش ها دیگر برای عموم مشترک نیستند. برخی ها از ارزش ها بریده اند.

ژنرال "نویمن" در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که مرکل چه چیزی را می تواند به ترامپ پیشنهاد دهد گفت: اگر من می دانستم ما چگونه می توانیم با این مرد صحبت کنیم و اگر می دانستم که آیا صدر اعظم آلمان آماده است آشکارا با وی صحبت کند، بنابراین توصیه من این بود که به او بگوییم که اگر شما به نادیده گرفتن اروپا می اندیشید به خودتان آسیب می رسانید. به این ترتیب تو بیمه نقش قدرت جهانی خود را از دست می دهی. بنابراین آمریکا یک قدرت دریایی جهانی هست و باقی می ماند و یک قدرت دریایی تنها در صورتی می تواند زنده بماند که سواحل خود را کنترل کند و اروپا یکی از این سواحل است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که این خطر تا چه اندازه بالا است که ترامپ نشست پیش روی ناتو را ترک کرده و درباره همه چیز با پوتین صحبت کند گفت: من اعتقاد دارم که این اتفاق نخواهد افتاد. ترامپ مردی است که موفقیت می خواهد. اگر وی کشورهای عضو ناتو را زیر باران ترک کند؛ در بین اطرافیان خود هم حمایتی برای این رویکرد دریافت نخواهد کرد. ما نباید هرگز فراموش کنیم که بسیاری از آمریکایی ها این مسئله را می فهمند که در اینجا مسئله حمایت از سرمایه گذاری بالای آمریکا در اروپا مطرح است و بسیاری شغل ها به این مسئله مرتبط است.

نشست سران ناتو از فردا در بروکسل آغاز می شود و بسیاری مقامات اروپایی نگران سیاست های غیر قابل پیش بینی ترامپ در این اجلاس با توجه به نارضایتی های وی از این ائتلاف نظامی هستند.

در همین راستا  رئیس شورای اروپایی در آستانه برگزاری اجلاس سران ناتو با تاکید بر اینکه آمریکا متحد بهتری از اروپا ندارد، از دونالد ترامپ خواسته است که ارزش بیشتری برای متحد اروپایی خود قائل شود.

 نامه تهدید آمیزی که ترامپ در آستانه نشست ناتو در ماه ژوئن به آلمان و چند کشور اروپایی عضو ناتوی دیگر نوشت تنها یک نشانه مبنی بر این است که صبر آمریکا در برابر اروپا در حال لبریز شدن است.

ترامپ بلافاصله بعد از پایان نشست ناتو در ۱۶ جولای با رئیس جمهور روسیه در هلسینگی دیدار خواهد داشت و برخی کارشناسان بر این عقیده اند که ترامپ می تواند نشست ناتو را با کوله باری از اختلافات ترک کرده و سپس درباره اختلافات جهانی با پوتین بحث کند؛ همان گونه که وی بعد از اجلاس جی هفت با رهبر کره شمالی در سنگاپور گفتگو کرد.

بهر حال با توجه به خروج رئیس جمهور آمریکا از بسیاری از توافقات بین المللی انتظار هر گونه رفتار تحریک امیز از طرف ترامپ در اجلاس روزهای آینده ائتلاف نظامی ناتو می رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.