نیک کانینگهام در اویل پرایس نوشت: دونالد ترامپ در روز شنبه در توئیتی اشاره کرد که عربستان سعودی با افزایش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز موافقت کرده است. ترامپ در توئیت خود نوشت: «به تازگی با ملک سلمان صحبت کردم و به وی توضیح دادم که به دلیل آشفتگی و ناکارآمدی در ایران و ونزوئلا، درخواست دارم که عربستان تولید نفت خود را شاید تا ۲ میلیون بشکه افزایش دهد تا این اختلاف (عرضه و تقاضا) را جبران کند... قیمت ها خیلی بالاست... وی موافقت کرده است.» کاهش تولید بازار نفت باعث رشد قیمت ها خواهد شد که همیشه برای سیاستمداران آمریکایی به دلیل بروز نارضایتی از سوی مردم حوزه انتخابیه خود مایه نگرانی است.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: تصمیم اوپک پلاس در ماه ژوئن برای افزایش تولید تا یک میلیون بشکه به نظر می رسد تا حد زیادی برای مقابله با میزان روبه افزایش عرضه در جهان ناکافی باشد. جای تعجب نیست که پرزیدنت ترامپ درصدد است تا عربستان سعودی نفت بیشتری را وارد بازار کند اما احتمالا او آنچه را که سعودی ها به او گفته اند اشتباه درک کرده است. بر طبق گزارش های اخیر عربستان سعودی در ماه می ۱۰ میلیون بشکه تولید کرده است که تا جولای می تواند ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون بشکه اضافه کند که این مقدار با آنچه که ترامپ خواهان آن است بسیار فاصله دارد. ( ۲ میلیون بشکه درروز). این امر بیانگر این است که اگر عربستان در روز دو میلیون بشکه تولید کند تولید کلی این کشور به ۱۲ میلیون بشکه در روز می رسد که به چند دلیل غیرممکن است:

نخستین عامل مسئله فنی است که چگونه عربستان سعودی به سرعت می تواند میادین نفتی خود را تحت فشار قرار دهد. آیا آن ها واقعا می توانند در روز ۱۲ میلیون بشکه تولید کنند؟ شاید؛ اما شواهد زیادی وجود دارد که حاکی از این است که عربستان در تداوم آن با مشکل روبرو هستند و علاوه بر این آن ها در مدت زمان کوتاهی نمی توانند به این اقدام مبادرت کنند و این امر شاید بیش از یک سال طول بکشد.

دومین و مهم تر از عامل اول دلیل عدم موافقت عربستان سعودی با خواسته پرزیدنت ترامپ در زمینه افزایش تولید ۲ میلیون بشکه در روز این است که افزایش بیش از حد عرضه نفت به بازار باعث می گردد که تولید ذخیره اظافی این کشور کاهش پیدا کند و در این وضعیت هر گونه اختلال عرضه می تواند زمینه افزایش قیمت نفت به طرز سرسام آور را فراهم کند.

عربستان سعودی نسبت به این مسئله آگاه است و به همین دلیل سخت می توان تصور کرد که آنها با عرضه دو میلیون بشکه در روز موافقت کنند. بر اساس بیانیه کاخ سفید؛ «  ملک سلمان در واکنش به ارزیابی پرزیدنت ترامپ در زمینه کسری بازار نفت تاکید کرد که عربستان ۲ میلیون بشکه ظرفیت تولید ذخیره دارد که در موقع لزوم می‌تواند به صورت هوشمندانه برای تعادل و ثبات بازار از آن استفاده کند.»

نویسنده بر این عقیده است که بین مفهوم افزایش عرضه ۲ میلیون بشکه با استفاده از ظرفیت تولید ذخیره برای تضمین ثبات بازار تفاوت وجود دارد. با این وجود درصورتی که شاهد تشدید شکاف ها در عرضه نفت به بازار از سوی دولت های عضو اوپک هستیم ؛ پرزیدنت ترامپ محق است که بازار نفت نیازمند عرضه بیشتری است. برای نمونه ونزوئلا در طی دو سال گذشته نزدیک به یک میلیون بشکه از دست داده است و این آمار می تواند در طی سال آینده ۵۰۰ هزار بشکه هم کاهش پیدا کند. علاوه بر این انتظار می رود که عرضه نفت کانادا در ماه جولای ۳۵۰ هزار بشکه کاهش پیدا کند. همچنین در اخر هفته بازار نفت با تکانه دیگری روبرو شد مبنی بر این که حمله نیروهای شورشی به دو بندر صادراتی لیبی می تواند عرضه ۸۵۰ هزار بشکه نفت در روز را مختل و زمینه کاهش ۳۰۰ هزار بشکه ای در روز را فراهم کند. این امر می تواند منجر به پیامدهای گسترده ای باشد.

با شروع معاملات روز دوشنبه؛ تاجران نفت با ادعای ترامپ در مورد افزایش تولید دو میلیون بشکه را در روز رد کردند. اگر چه عده ای معتقدند که عربستان سعودی همانطور که قبلا نشان داده می تواند بیش از آن عرضه کند اما نویسنده بر خلاف آن ها بر این عقیده است که افزایش عرضه نفت می تواند کنترل عربستان سعودی بر بازار نفت را کاهش دهد. بنابراین ریاض خواهان کاهش ظرفیت تولید اظافی خود نیست و به تعبیر دیگر آن ها موافق تولید ۲ میلیون بشکه در روز نخواهند بود. بدین ترتیب در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد و این یک توازن دشواری برای ریاض محسوب می شود که خواستار متوازن کردن بازار است اما آن ها همچنین نسبت به اختلالات آینده بازار محتاط هستند.  نویسنده در نهایت معتقد است که احتمالا سعودی ها به جای استفاده از ظرفیت تولید ذخیره، به افزایش قیمت نفت اجازه خواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.