عربی ۲۱ امروز به نقل از برخی منابع ویژه نوشت: اطلاعات کنونی نشان می دهد که امارات و عربستان در تلاشند تا خانه مجاور مسجد الاقصی را خریداری و آن را به مقر مشترک سعودی- اماراتی در این شهر تبدیل کنند. 

این منابع که فعالیت های امارات و عربستان در شهر اشغالی قدس را پیگیری می کنند و خواستند نامشان ذکر نشود، افزودند: هدف از ایجاد این مقر، انجام فعالیت موازی در کنار اداره اوقاف اسلامی در شهر قدس است که وابسته به اوقاف اردن می باشد.

این منابع تاکید کردند:عربستان و امارات تلاش دارند با گسترش نفوذ و حضور خود در شهر اشغالی قدس، به رقابت با اوقاف اسلامی در قدس و سرپرستی اردن بر مسجد الاقصی بپردازند. 

اردن به صورت تاریخی سرپرستی همه اماکن مقدس اسلامی و مسیحی شهر اشغالی قدس را به عهده دارد، اما به نظر می رسد که عربستان و امارات کوشش می کنند که امان را از میدان خارج کنند.

بر اساس این گزارش، عربستان و امارات در تلاش هستند تا اردن را برای تن دادن به اجرای معامله قرن درخصوص قیمومیت و سرپرستی بر مسجدالاقصی راضی کنند. همچنین از سرگیری کمک های مالی ریاض به امان به خاطر (مقابله با) نزدیکی روابط این کشور و آنکارا از یک سو و نگرانی از بروز بهار عربی دیگری خارج از کنترل در اردن، صورت گرفت.

این در حالی است که پیشتر نیز کمال الخطیب نایب رئیس جنبش اسلامی در سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸&#۳۹; فاش کرده بود که امارات با خریداری خانه های فلسطینیان در شهر قدس آن ها را به صهیونیست ها واگذار می کند و گاهی تا ۲۰ میلیون دلار برای این منازل می پردازد.

وی با بیان اینکه یک تاجر که از چهره های نزدیک به «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی است خانه های فلسطینیان در بیت المقدس را خریداری می کند، افزود: این تاجر برای خریداری هر خانه که در جوار مسجدالاقصی است ۵ میلیون دلار پیشنهاد می کند و در صورت عدم پذیرش از سوی مالک آن، حاضر است تا ۲۰ میلیون دلار نیز پرداخت کند.

همچنین ران ادلست نویسنده صهیونیست روزنامه معاریو نوشت: سه آمریکایی (جیسون گرینبلات، جرد کوشنر و دیوید فریدمن) مانند

دلالان املاک مذاکرات درباره شهر اشغالی قدس را در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن اداره می کنند.

وی افزود: مانور اخیر نیز تحت فشار قرار دادن عبدالله دوم شاه اردن به لحاظ اقتصادی و امنیتی بود تا با پایتختی ابودیس برای فلسطین موافقت کند. گمان می رود که عربستان نیز در مسجدالاقصی حضور یافته تا این امر هدیه &#۳۹;محمد بن سلمان&#۳۹; ولیعهد سعودی به جریان ناراضی در عربستان باشد.

این نویسنده صهیونیست افزود: در کمپ دیوید، مناخیم بگین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا برای راضی کردن جهان عرب، وجود یک پرچم و نشانه سعودی در مسجد الاقصی را پیشنهاد داده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.