ایگور پتریشنکو، سفیر بلاروس در روسیه گفت: مینسک خواهان امضای دائمی قرارداد مرزی با روسیه برای عبور اتباع کشورهای ثالث است.

وی افزود: ما اکنون بطور فعال و جدی روی این موضوع کار می کنیم، این اقدام محیطی راحت را برای اتباع خارجی بوجود می آورد که بتوانند با عبور از مرز زمینی بلاروس وارد خاک روسیه شوند.

پیش از این مسکو و مینسک توافق کردند تا هواداران خارجی تیم های فوتبال با داشتن کارت هواداری بدون دریافت ویزا از طریق بلاروس وارد خاک روسیه شوند، این طرح بصورت آزمایشی تا ۱۵ ژوئیه ادامه دارد.

 

با توجه به اینکه شمار زیادی از تیم های اروپایی در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸روسیه، از اتحادیه اروپا هستند، وزارت کشور بلاروس پیش بینی کرده حداقل ۱۵۰ هزار نفر از راه این کشور به روسیه سفر کنند.

از سال گذشته میلادی تاکنون بطور جدی طرح یکپارچه سازی ویزا میان روسیه و بلاروس مطرح شد و روسای جمهور دو کشور بر اجرایی شدن آن تا پایان سال ۲۰۱۷ تاکید کردند اما این طرح همچنان مسکوت مانده است.

مقامات روسی بر این باورند که با توجه به لغو روادید بلاروس با بیش از ۸۰ کشور جهان (عمدتا کشورهای اروپایی و آمریکایی) با اجرایی شدن این طرح، امکان سفر این افراد به روسیه بدون اخذ ویزا فراهم می شود که امنیت ملی روسیه را با خطر مواجه می‌کند و بیم آن می‌رود اعضای گروه‌های ترویستی از این طریق به خاک روسیه رخنه کنند.

در مقابل بلاروس با رد این ادعاها خواستار آن است که دو کشور در چارچوپ قراردادهای دوجانبه همانند کشورهای اتحادیه اروپا ویزای مشترکی را طراحی و اجرایی کنند.

 

یکسان سازی ویزای بلاروس و روسیه این امکان را به مینسک می‌دهد تا از فضای ترانزیتی میلیون ها گردشگر خارجی روسیه، سهم قابل توجهی درآمد داشته باشد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس ماه گذشته با حضور در مرز روسیه، به شدت از رفتار مقامات روس در اجرایی نکردن این طرح و ایجاد کنترل‌های مرزی انتقاد کرد و روسیه را به اتخاذ سیاست‌های دوگانه متهم کرد.

در صورت اجرایی شدن این طرح، اتباع کشورهای خارجی با اخذ ویزا از هر یک از این دو کشور امکان سفر راحت و بدون کنترل مرزی را به کشور مقابل خواهند داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.