القدس العربی چاپ لندن گزارش داد، رسانه های عربی به تازگی فاش کردند که نشست موساد با سرویس های اطلاعاتی چند کشور عربی در روز یکشنبه (۲۷ خرداد ماه) در اردن برگزار شد.

این نشست برای بررسی مسائل و تهدیدهای امنیتی اجرای طرح موسوم به &#۳۹;معامله قرن&#۳۹; در منطقه برگزار شد.

این روزنامه نوشت، &#۳۹;یوسی کوهین&#۳۹; رئیس موساد، &#۳۹;خالد بن علی حمیدان&#۳۹; رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان، &#۳۹;عباس کمال&#۳۹; رئیس سرویس اطلاعاتی مصر، &#۳۹;عدنان عصام الجندی&#۳۹; رئیس سرویس اطلاعاتی اردن و &#۳۹;ماجد فرج&#۳۹; نماینده ای از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست حضور داشتند.

گزارش ها در این زمینه حاکی است، این نشست به درخواست &#۳۹;جرد کوشنر&#۳۹; داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا و &#۳۹;جیسون گرینبلات&#۳۹; فرستاده ویژه این کشور در مذاکرات بین المللی، ترتیب داده شد و این بدین معناست که اختیارات فرستادگان ویژه آمریکایی برای پیگیری روند به اصطلاح صلح در منطقه، از رایزنی با مقام های سیاسی فراتر رفته و به پیشنهاد برگزاری نشست میان سران اطلاعاتی و امنیتی کشورهای عربی رسیده است یا اینکه برعکس، قدرت و اختیارات سیاستمداران در منطقه خاورمیانه همان مسئولیت روسا و فرماندهان امنیتی این کشورها است.

گزارش ها حاکی است که این نشست محرمانه به منظور بررسی راه های اجرای طرح سازش آمریکا میان فلسطینیان و اسرائیلی ها موسوم به «معامله قرن» برگزار شده است.اگر فرض بر این باشد که مسئولیت افراد شرکت کننده در این نشست با توجه به مناصب آن ها، مسایل امنیتی باشد، این بدان معناست که آنان برای بررسی مسائل و تهدید‌های امنیتی با هم دیدار کردند چرا که احتمال می ‌رود اتخاذ تصمیمات سیاسی درباره اجرای معامله قرن منجر به بروز نتایج، پیامد‌ها یا واکنش‌های ملت‌ های منطقه به ویژه فلسطینی‌ها و اردنی‌ها شود.

شرکت کنندگان در این نشست همگی از جایگاه شغلی برابر برخوردار و همه آنان رئیس دستگاه‌های اطلاعاتی بودند و اینکه همه آنان دنبال حل یک مسئله ‌بوده و بنای دشمنی کردن با هم نداشتند.

القدس العربی نوشت: البته اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برگزاری چنین نشستی را تکذیب کردند اما عربستان و مصر و اسرئیل آن را رد نکردند.

این روزنامه افرود: البته ما اطلاعی درباره فضای حاکم بر این نشست نداریم اما با توجه به شناختی که از موساد داریم می توانیم نوع رفتار موساد با سرویس های اطلاعاتی کشورهای عربی را به رفتار سران اطلاعاتی کشورهای عربی با مردم خودشان تشبیه کنیم .اگر بگوییم که این نشست در فضایی دوستانه برگزار شده است به آنان جفا نکرده ایم و اینکه نشست روسای سرویس‌های اطلاعاتی همچنان که حامیان آمریکایی آن و بسیاری دیگر می‌خواستند، برگزار شده است.

تشکیل نشستی با این ماهیت، یک نشست هرمی است؛ دستور دهنده آن آمریکا، رهبری آن بر عهده اسرائیل و اطاعت و اجرا نیز بر عهده کشور‌های عربی است.

بر اساس این نشست، فرماندهان امنیتی کشورهای عربی با دستورالعملی که بر سر آن به توافق رسیدند، نزد رهبران سیاسی خود باز خواهند گشت. این همان دستورالعمل آمریکا و اسرائیل است و رهبران سیاسی باید به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در مسیر آن حرکت کنند و در نهایت اینکه منافع آن برای آمریکا خواهد بود، اسرائیل چندین بار سود خواهد کرد و ضرر و زیان آن نیز نصیب کشورهای عربی می شود.

روشن است که با وجود همه این برنامه ها، مشکلات و موانع بزرگی پیش روی اجرای این معامله شکننده وجود دارد. تسلیم شدن گزینه انتخابی رهبران فلسطین نیست، هر چقدر هم که نیروی مقابل آنان بسیار قوی و زورگو باشد.

اما سران اردن که به تازگی از آزمون انتفاضه مردم خود عبور کرده اند و گزینه‌های کافی برای بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی خود ندارند، می‌توانند عقب نشینی کنند و فلسطینی‌ها را به حال خود تنها بگذارند.

در این میان تنها مصری‌ ها و سعودی‌ ها می مانند که تلاش می کنند هر طور شده شانس خود را برای حل مسئله فلسطین امتحان کنند.

کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ و گرینبلات نماینده ویژه ترامپ در مذاکرات بین المللی هفته گذشته سفر خود را به منطقه خاورمیانه آغاز کردند و پس از سفر به اردن، مصر، قطر، عربستان، در آخرین ایستگاه منطقه ای خود شنبه شب وارد فلسطین اشغالی شدند.

هدف از این سفر آنها بازاریابی برای طرح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن بود.

معامله قرن طرح دولت ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا برای حل اختلافات میان فلسطینیان و اسرائیل است که به طور کامل حق و حقوق فلسطینی ها در آن نادیده گرفته شده است.

این طرح شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی و نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم می شود. براساس این طرح، بخش های باقی مانده از کرانه باختری برای تشکیل حکومت خودگردان در اختیار فلسطینی ها قرار خواهد گرفت. همچنین حکومت فلسطینی ها بر غزه و بخشی از شمال سینا به رسمیت شناخته می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.