تحقیقات جدید نشان می دهد «پرفلورواوکتانیک اسید» ماده‌ای بسیار خطرناک است که در ساخت ظروف تفلون و محصولات برای مقاوم‌سازی در برابر نفوذ آب به کار می رود.

به گفته دانشمندان امریکایی، این ماده اسیدی خطرناک در یک سوم بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شو. تولیدکنندگان استدلال می‌کنند که مواد شیمیایی باعث افزایش طول عمر محصول و کیفیت آن می‌شود اما واقعیت آن است که این مواد باعث ایجاد سرطان، کلسترول بالا و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

مواد شیمیایی مورد استفاده در تابه‌های تفلون باعث افزایش تومور در کبد، پانکراس و بیضه‌ها می‌شوند همچنین کاهش باروری را به همراه دارند. سایر خطرات ثبت شده بر اثر استفاده محصولات آغشته به این اسید خطرناک شامل افزایش وزن، تغییرات هورمونی، اختلالات تیروئید، وزن کم هنگام تولد و ابتلا به بیماری‌های التهابی روده است که در بیماران فراوانی گزارش شده است.

به گفته محققان بیشترین تاثیر این مواد خطرناک پایدار، زمانی است که ظرف‌های تفلون بیش از حد گرم و یا خراشیده شوند،محصولات ضد آب در مکان‌های دفع معمولی زباله انباشت شوند که به راحتی این مواد شیمیایی وارد چرخه آب و غذای انسانی می شوند.

در هر دو دقیقه یک نفر مبتلا به سرطان در انگلیس شناسایی می شود و ۳۸ درصد از مردم امریکا تحت تاثیر بیماری سرطان قرار دارند. از این رو به عقیده کارشناسان باید تمهیدات جدیدی در ممنوعیت استفاده از ظروف تفلون و محصولات آغشته به ماده خطرناک پرفلورواوکتانیک اسید در سطح جهانی اتخاذ شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.