نشریه نروژی VG گزارش داد، دونالد ترامپ در این نامه گفته است، کشور نفت خیز نروژ متعهد شده به این که بیش از ۵۰ فروند جنگنده اف-۳۵ را از شرکت لاکهید مارتین آمریکا در راستای تلاشها برای تقویت نیروی هوایی خود خریداری کند و سربازانش را در ماموریتهای ائتلاف ناتو در حوزه بالتیک مشارکت دهد اما نروژ باید کارهای بیشتر انجام دهد.

ترامپ در این نامه مربوط به تاریخ ۱۹ ژوئن که یک نسخه از آن در وبسایت VG انتشار یافته، تصریح کرده است: نروژ تنها هم‌پیمان دارای مرز مشترک با روسیه در ناتو است که فاقد برنامه‌ای معتبر برای هزینه کردن دو درصد تولید ناخالص داخلی خود برای بودجه دفاعی و نظامی است.

او خاطرنشان کرد که انتظار دارد شاهد "تعهد قدرتمند" نروژ به عنوان "چشمها و گوشهای" این ائتلاف در جبهه شمالی در جریان نشست بعدی ائتلاف ناتو در ماه ژوئیه باشد.

این در حالی است که نروژ امسال برنامه ریزی کرده تا ۱.۵۶ درصد تولید ناخالص داخلی خود را برای بودجه دفاعی‌اش صرف کند که نسبت به میزان بودجه‌اش در سال ۲۰۱۷ که معادل ۱.۶۲ درصد تولید ناخالص داخلی بود، کاهش نشان می‌دهد.

روز سه شنبه ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ در یک کنفرانس خبری گفت که این کشور در تلاش برای محقق کردن بودجه دفاعی دو درصدی است.

او گفت: ما این کاهش بودجه را متوقف خواهیم کرد و به سمت تحقق بودجه دفاعی دو درصدی تا سال ۲۰۲۴ حرکت می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.