امانوئل مکرون که برای شرکت در نشست سران برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره مهاجرت به بروکسل سفر کرده است، گفت: &#۳۹; به اینجا آمده ایم تا در نشستی کاری و البته غیر رسمی، زمینه را برای نشست مهم پایان هفته آماده کنیم. اتحادیه اروپا اکنون در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و حساسیت بعد از فشار مهاجرتی سال ۲۰۱۵، بیش از پیش شده است. 

رئیس جمهوری فرانسه افزود: خوشبختانه موفق شده ایم با همکاری کشورهای اروپایی، موج آوارگان به قاره سبز را کاهش دهیم و این موفقیت بسیار بزرگی برای ما محسوب می شود اما هنوز این راه به پایان نرسیده و کارهای ناتمام زیادی باقی مانده است. 

مکرون در ادامه گفت: اروپا هم اکنون با بحران سیاسی شدیدی در زمینه مهاجرت دست و پنجه نرم می کند. 

رئیس جمهوری فرانسه خاطر نشان کرد: راه حلی که ما ارائه می دهیم باید امکان مبارزه با پدیده مهاجرت غیرقانونی را فراهم کند و موج این پدیده را کاهش دهد تا این موضوع به گونه ای انسانی و با روش خاص خود انجام شود. 

وی ادامه داد: فرانسه همواره بر همکاری مشترک در مقابل کشورهایی که انتقال آوارگان در خارج از اتحادیه اروپا را انجام می دهند، تاکید کرده است.

سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار است پنجشنبه آتی در جلسه ای برای بررسی طرح های مربوط به بازبینی سیستم مهاجرتی این اتحادیه، شرکت کنند. قاره اروپا از زمان وقوع بحران مهاجرتی در سال ۲۰۱۵، تحت فشار شدیدی قرار دارد. 

در حالی که پس از سال ۲۰۱۵ تاکنون از شمار مهاجرانی که از مدیترانه عبور می کنند، کاسته شده است، دستیابی به اجماع در مورد مساله مهاجرت به واسطه تحولات جدید در اروپا با مانعی روبه رو شده است، زیرا کشورهای واقع در این قاره در مورد میزبانی از مهاجران جدید دچار اختلاف هستند. 

مناقشه ای که هفته گذشته در مورد سرنوشت بیش از ۶۰۰ مهاجر نجات یافته از سوی خدمه کشتی «آکواریوس» به راه افتاد، باعث شد موضوع مهاجرت در راس برنامه های کاری اتحادیه اروپا قرار گیرد. 

بحران کشتی اکواریوس زمانی آغاز شد که دولت جدید ایتالیا با موضع گیری علیه مهاجرت های غیر قانونی مانع ورود کشتی حامل ۶۲۹ پناهجو به خاک این کشور شد. 

ماجرای پناهجویان کشتی &#۳۹;اکواریوس&#۳۹; متعلق به سازمان غیر دولتی &#۳۹;SOS Méditerranée&#۳۹;پس از ۹ روز دریانوردی و سرگردانی در مدیترانه، ۲۷ خرداد ماه با پهلو گرفتن در بندر والنسیا در اسپانیا خاتمه یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.