سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در آئین بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامی با اشاره به تهدیدات آمریکا و استراتژی‌های آنان برای خروج از برجام و برنامه‌هایی که علیه ایران طراحی و اجرا کردند، گفت: چند سؤال در این زمینه وجود دارد؛ اینکه چرا آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند؟ آیا اساساً آنها برجام را می‌خواهند یا خیر؟ چه الگویی از توافق مورد نظر آنهاست و آنها چه چیزی از توافق می‌خواهند؟ چه پیش‌فرض‌هایی نسبت به ایران دارند و دلیل اینکه ما تا پیش‌فرض‌های آنها را تشخیص ندهیم، نمی‌توانیم بفهمیم که چگونه فکر و عمل می‌کنند، چیست؟ اینکه می‌گویند احتمال جنگ وجود دارد، درست است و آیا آمریکا به دنبال جنگ با ایران است؟ ما در مقابل خروج آمریکا از برجام چه باید کنیم؟

وی در پاسخ به این سؤالات گفت: ما باید به عنوان یک بسیجی در این خصوص اطلاعات داشته باشیم تا بدانیم وظیفه‌مان چیست. آمریکایی‌ها احساس می‌کنند فشارهایی که در برجام داشته‌اند و ایران برخی از خواسته‌های آنها را پذیرفته است، موجب شده تا این زمینه وجود داشته باشد که آنها فشار بیشتری آورده و بهره بیشتری ببرند؛ بنابراین با این نگاه از برجام خارج شده‌اند تا تعهداتی که در برجام، آنها را از فشار و تحریم ایران محروم کرده بود، از گردن خود بردارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند تعهدات ایران در برجام به عنوان کف قابل قبول و تثبیت‌ شده باقی بمانند و ایران هم متعهد به انجام تعهدات خود باشد؛ آنها تلاش کردند برجام را به عنوان یک پلتفرم یا پایه و مبنای تحریم‌های مازاد حفظ کنند و برجامی که آمده بود تحریم‌ها را بردارد، در استراتژی آمریکایی‌ها تبدیل به پایه و مبنای افزایش تحریم‌ها شده بود تا ایران را از بازگشت به شرایط قبل از مذاکرات بترسانند.

جلالی هدف دیگر استراتژی‌های آمریکا را محدود کردن معادلات قدرت ایران دانست و گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند که برجام مقداری از اهداف آنها را تأمین کرده و چون فکر می‌کنند ایران می‌خواهد برجام را حفظ کند، بنابراین می‌خواهند تلاش کنند آن را پایه‌ای برای باج‌خواهی و افزون‌خواهی‌های خود قرار دهند؛ پس تلاش می‌کنند قدرت موشکی و نفوذ منطقه ایران را در تعهدات برجام بگنجانند.

وی افزود: اگر به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا دقت کنیم که ۱۲ شرط را برای خودش مطرح کرد و بخشی از آنها امیال و آرزوهایش بود، نشان می‌دهد که تقریباً بر روی تمامی مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی تمرکز کرده‌اند تا به واسطه برجام، آنها را کنترل کنند؛ می‌خواهند اگر بتوانند باج بیشتری از ایران بگیرند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص اینکه ایران برجام را می‌خواهد یا نه، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تعهدات ایران در برجام را کفِ کار می‌دانند و معتقدند محدودیت‌های ایران در برجام باید دائمی شود و تعهدات افزایش یابد؛ به همین دلیل اروپا را مأمور کردند تا ایران را در برجام نگه دارد و با وعده و وعید وقت‌کشی کنند تا آنها استراتژی‌شان را دنبال کنند.

جلالی ادامه داد: آمریکایی‌ها معتقدند برجام لازم است ولی کافی نیست، برجام کفِ مذاکرات است و تعهدات ایران باید افزایش یابد. آنها می‌خواهند به واسطه برجام، تحریم‌ها را افزایش دهند؛ به شکلی که مؤلفه‌های قدرت ایران را ضعیف، محدود و کنترل کنند. درواقع برجام تبدیل به ابزار و اهرم فشاری تبدیل شده که بتوانند از آن استفاده کرده و سایر اهداف آمریکا را دنبال کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها یکسری پیش‌فرض‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند و در اهدافی که نوشته‌اند احساس می‌کنند که جنگ اقتصادی‌شان، ایران را تحت تأثیر قرار داده و مسائل مطرح شده در مذاکرات موجب چند تصمیمی و اختلاف میان مسئولان کشور ما شده که آنها می‌توانند از آن استفاده کنند. آنها احساس می‌کنند تحریم بر روی مردم اثر گذاشته و شبکه‌های اجتماعی و توسعه فضای سایبری توانسته مدیریت آمریکا بر افکار عمومی ایران جامعه‌عمل بپوشانند و در چند حادثه قبلی از آن استفاده کردند. آمریکا این مسائل را پیش‌فرض قرار داده و فکر می‌کند ما در حوزه کنترل نوسانات ارز و پول موفق نبوده و وابستگی ما به دلار را به ابزار قدرتی برای خود تبدیل کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: مسئولان باید وابستگی به دلار را کاهش دهند، آمریکایی‌ها فکر می‌کنند یک نگاه غرب‌گرایانه در کشور وجود دارد که می‌تواند به آنها کمک کند؛ همه اینها پیش‌فرض‌های آمریکایی‌ها است و سعی می‌کنند آنها را عملی کنند.

جلالی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در پنل آمریکایی‌ها علیه ایران وجود دارد، مطرح کردن موضوع جنگ است، اما ما باید بررسی کنیم که آیا واقعاً آنها به دنبال جنگ با ما هستند؟ در عرصه نظامی یک الفبا برای صحبت با طرف مقابل وجود دارد که به آن دیپلماسی دفاعی می‌گوییم. ما معتقدیم اگر می‌خواهیم بازدارندگی ایجاد کنیم، باید یک قدرت در داخل کشور تولید کنیم. به طور مثال در حوزه موشکی، زمینی و هوایی و این قدرت را ذخیره‌سازی کنیم و بعد این قدرت را در قالب رزمایش نمایش داده و به دشمن تفهیم کنیم تا مطمئن شویم آنها این قدرت را فهمیده‌اند تا از درک قدرت کشورمان به قدرت بازدارندگی برسند و این چرخه را به صورت مداوم تکرار کنند.

وی افزود: ساختار نیروی زمینی ارتش و سپاه متناسب با تهدیدات تغییر و سلاح‌ها و استراتژی‌ها را بازسازی کرده و در قالب مانورهای مختلف تمرین کردیم تا به یک الگوی مقابله رسیدیم؛ آنها نیز این توانمندی‌ها را بررسی کردند و فرماندهان آنها می‌گویند استفاده از گزینه نظامی برای مقابله با جمهوری اسلامی بسیار پرهزینه و پرتلفات و غیرممکن خواهد بود؛ این یعنی توانستیم گزینه جنگ را حذف کنیم.

جلالی تاکید کرد: ما امروز متناسب با نیاز کشور تجهیزات نظامی تولید می کنیم. و تسلیحاتی که ساخته ایم پشتوانه قدرت دفاعی کشور است.در حوزه بسیج توانسته ایم ۲۰ میلیون بسیجی را ساماندهی کنیم و حداقل ۱۰ میلیون رزمنده در قالب یگان ها بکارگیریم و در رزمایش از انها استفاده کنیم.

وی افزود: استفاده از دروغ و ایحاد نا امیدی و دوراهی مذاکره و تهدید اقدام دیگری دشمنان است. نامه ای که عده‌ای برای مذاکره با آمریکا نوشتند در واقع دادن پاس به آمریکایی‌ها بود . رویکردی که می تواند با این تهدیدات مقابله کنند وحدت است، مسئولان گروه های سیاسی، اصولگرا و اصلاح طلب روزه سیاسی بگیرند و حرف تفرقه افکن نزنند مردم نیز باید هوشیاری داشته باشند و سواد رسانه‌ای و سیاسی خود را بالا ببرند و بدانند ممکن است اخبار حقیقی نباشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: مردم باید اخبار رابا دقت دنبال و صحت آنها را برسی کنند تا فریب دشمنان را نخورد، البته رسانه ملی نقش اساسی در افزایش سواد رسانه ای مردم دارد که باید به آن عمل کند.

وی افزود: ما باید درک درستی از شرایط داشته باشیم و بتوانیم نفوذی‌ها را شناسایی کنیم. مسئولان هم باید مشکلات مردم را سریع پیگیری و حل کنند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد و با مجرمان برخورد قاطع شود.

جلالی در پایان گفت: دولت هم باید از معیشت مردم محافظت کند تا تهدیدات اقتصادی دشمن بر سفره مردم اثر نگذارد، کشور در شرایط خاصی قرارد دارد و به نوعی در حال جنگ است اما ابزار عوض شده و باید این تهدیدات را شناسایی و با آن مقابله کرد تا بصیرت و هوشیاری ملی افزایش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.