گواه این مدعا اظهارنظرهای روز گذشته چهره‌هایی همچون علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و برخی نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری و مسعود پزشکیان نواب رئیس مجلس، محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید، عبدالله ناصری فعال اصلاح‌طلب و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی است. براساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل طی سخنانی در همایش بسیج اساتید، با اشاره به نامه ۱۰۰ نفر برای مذاکره با ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: بعضی از اینها ظاهرا نویسنده، تاجر، برخی مقیم داخل یا خارج هستند و برخی هم شاید تابعیت دوگانه دارند و اگر این کار را ما انجام دهیم یعنی تسلیم‌نامه ملت ایران به آمریکا. ملت ایران به اینها وکالت نداده که تسلیم‌نامه امضا کنند، افتخار ملت ایران این است که استقلالش را به دست آورده است و امروز آمریکا در مقابل ایران در منطقه ذلیل است. آنها باید تسلیم‌نامه بنویسند و بدانند که دیر یا زود باید از منطقه خارج شوند. او ادامه داد: اینکه چرا عده‌ای در اوج عزت ما دستپاچه شدند قابل بررسی است.

از سوی دیگر، علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: مذاکره با آمریکا به صلاح کشور نیست و همراهی با ترامپ قلمداد می‌شود. به گفته علی مطهری در شرایط حاضر بحث مذاکره با آمریکا بحث مناسبی نیست و آمریکا همچنان به زورگویی و قلدری خود ادامه می‌دهد و از موضع بالا و دستوری با ایران سخن می‌گوید. او با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر افزایش فشارها برای برگرداندن ایران به پای میز مذاکره تصریح کرد: شاید پیشنهاددهندگان مذاکره درباره این موضوع حسن‌نیت داشتند اما مذاکره در شرایطی قابل‌قبول است که برابر باشیم . مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس نیز در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد مذاکره با آمریکایی‌ها از طرف برخی افراد، کمک به کشور است یا کمک به طرح‌های آمریکایی، افزود: خروج آمریکا از برجام نشان‌دهنده پایبند نبودن این کشور به اصول است و آنها جز حذف نظام جمهوری اسلامی ایران به چیزی فکر نمی‌کنند و در این برهه زمانی باید با وحدت داخلی و کنار گذاشتن اختلافات سیاسی در مقابل زورگویی‌های آمریکا بایستیم. نایب رئیس مجلس تاکید کرد: انتقادها و اختلاف سلایق را نباید از پشت تریبون‌ها مطرح کرد تا دشمنان ما از آن سوءاستفاده نکنند. باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشت تا به گره کور تبدیل نشود. در همین حال حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون ولایی مجلس پیشنهاد مذاکره با آمریکا را به معنای امید داشتن به دشمن برای حل مشکلات عنوان کرد و به خبرگزاری صداوسیما گفت: پیشنهاد مذاکره با آمریکا این تصور را به ذهن‌ها می‌رساند که نکند می‌خواهند کشور و نظام را به سمت مذاکره بکشانند و عنوان کنند که آمریکا حلال مشکلات است.

پیشنهاد مذاکره با آمریکا دیدگاه اصلاح‌طلبان نیست

از سوی دیگر دیروز محمدرضا تابش نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، اینکه نگارش این نامه و مذاکره با آمریکا پیشنهاد اصلاح‌طلبان بوده را رد کرد و به خبرگزاری صداوسیما گفت: مردم ما کشورشان را قدرتمند و موثر در امنیت منطقه و بین‌الملل می‌دانند و پیشنهاد مذاکره را هم قابل قبول نمی‌دانند و ضعف تلقی می‌کنند. به گفته تابش، بدعهدی آمریکایی‌ها درقبال برجام، دیدگاه ملت ایران و سیاستمداران ما را درباره آنها بدبینانه کرده است و در این شرایط مذاکره چندان به مصلحت نیست. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی پیشنهاد مذاکره یک نوع وادادگی و ضعف تلقی می‌شود، افزود: من هم موافق پیشنهاد آنها نیستم اما به‌صورت کلی مذاکره در موضوعات مشخص و برای برون رفت از تنگناها و آن هم به شکل برابر و بدون پیش شرط ایرادی ندارد، اگرچه سیاست‌های کلی کلان را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند که آن هم بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت است.  در همین راستا عبدالله ناصری فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد که امضا زیر نامه مذاکره با ترامپ، امضای تشکیلاتی جریان اصلاحات نیست. او در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: امضاکنندگان نامه مذاکره با ترامپ هیچ انتساب تشکیلاتی با جبهه و جریان اصلاحات ندارند. در مجموع دیدگاه تمام بزرگان جریان اصلاحات در شرایط فعلی با توجه به خصوصیات ترامپ این نامه را ضروری نمی‌دانستند و هنوز هم آن را ضروری نمی‌دانند. او یادآوری کرد: نفس مذاکره مطلوب است اما در شرایط فعلی مصلحتی در این کار نیست؛ با توجه به ویژگی‌های ترامپ اصلا این امر منطقی نیست.

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز نیز دیروز تاکید کرد که نظر شخصی چند چهره سیاسی را به پای جریان اصلاحات ننویسید.