سیاست‌هایی که ایجادکننده مانع در انتخاب آزاد مردم باشند، موجب شکل‌گیری نفرت نزد مردم می‌شوند. با تغییرات و مطالبات فرهنگی اخیر می‌توان دوگونه برخورد کرد.

از یک سو می‌توانیم آنها را به رسمیت نشناسیم و در برابرش مقاومت کنیم و مثل برنامه چهارشنبه شب دیدار ایران و اسپانیا عمل کنیم که این کار جواب نمی‌دهد. تجربه ٤٠‌سال گذشته نشان داده که این مقاومت‌ها جایی شکسته می‌شود و تنها نتیجه‌اش از دست رفتن فرصت برای انتخاب بهترین رفتارها است، رفتارهایی که کمترین عوارض را داشته باشد.

راه دوم احترام گذاشتن به خواست‌های مردم و اعتماد کردن به آنان است. هر کسی که بخواهد رفتارهای ناهنجار و خلاف قاعده انجام دهد، معمولاً فرصت پیدا می‌کند و به دور از چشم‌های نظارتی می‌تواند خلاف کند و نیازی ندارد که به ورزشگاه برود. درحالی  که با حضور در فضای عمومی، نوعی از کنترل اجتماعی و رسمی را پذیرا می‌شوند.

نباید اجازه داد که مردم از آن چه فکر می‌کنند درست است و یا دوست دارند محروم شوند. در این صورت دیگران را نیز به آن کار ترغیب کرده‌ایم. اجازه دهیم مردم رفتارهای عادی خود را نشان دهند و از طریق تجربه به اصلاح آنها اقدام کنند. مقاومت در برابر تغییرات و روندهایی که مشهود است، جز خسته‌تر شدن و درنهایت وا دادن نتیجه دیگری ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.