محمدجواد جمالی نوبندگانی روز شنبه درخصوص آخرین موضوعات در حال بررسی درهیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس افزود: مقام معظم رهبری، نظارت بر رفتار نمایندگان را مهمتر از نظارت بر سایر دستگاه‌ها دانستند، در واقع اگر نماینده‌ای شئونات خود را رعایت کند و مشکلی نداشته باشد می‌تواند بر سایر دستگاه‌ها نظارت کافی و موثری داشته باشد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در صورتی که نماینده‌ای خدای نکرده ضعفی داشته باشد، قطعا نمی‌تواند ناظر خوبی بر دستگاه‌های اجرایی باشد البته در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ده‌ها پرونده را بررسی کردیم.

جمالی نوبندگانی در توضیح نوع پرونده شکایات از نمایندگان، یادآور شد: برخی شکایات از دفتر ریاست جمهوری، برخی وزیران، استانداران، فرمانداران و سازمان حفاظت محیط زیست و برخی شکایات از سوی قوه قضاییه، دادستان‌ها در اعتراض به نطق نمایندگان و در تعدادی هم شاهد شکایت نماینده‌ها از یکدیگر به هیات ارجاع شده است که اکثر آنها به خاطر نطق‌ها یا مصاحبه این افراد است.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد:مردم عادی به عنوان شخص حقیقی برخی شکایات از نماینده‌ها داشتند، مشکلی که در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد، این است که طبق تفسیر برخی اعضا، تا شکایتی علیه نماینده واصل نشود اجازه ورود به مسائل مربوط به نمایندگان و نظارت بر رفتار آنها ندارد اما در برخی مواقع ممکن است رفتاری را شاهد باشیم در صورتی که هیچ شکایتی هم به هیات واصل نشود، لذا این موضوع باید در هیات رئیسه یا کمیسیون‌ تدوین آیین نامه داخلی مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره نمایندگانی که شکایات زیادی از آنها شده، گفت: عموما در این پرونده ها شکایت از سایر قوا به هیات واصل شده است.

وی در ادامه به برخی از پرونده‌های بررسی شده و در حال بررسی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اشاره کرد، گفت: شکایت آقای سیف رئیس بانک مرکزی، شکایت وزیر بهداشت و درمان مبنی بر سوال یکی از نمایندگان از وی، شکایت خانم ابتکار از یکی از نماینده‌ها و شکایاتی از دفتر ریاست‌ جمهوری که عموما شکایات واصله از سوی قوه مجریه مربوط به زمان انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغ از برخی نامزدها است، برخی پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد.

جمالی نوبندگانی افزود: شکایت قوه قضاییه از محمود صادقی به خاطر اظهار نظراتشان درباره دستگاه قضایی به هیات رسیده است، شکایتی دیگر از قوه قضاییه از یکی از نمایندگان موافق دولت به هیات نظارت رسید با این محتوا که نماینده مذکور در فضای عمومی به تبلیغ از کاندیدای خاص ریاست جمهوری پرداخته است.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اضافه کرد: در مواردی که از قوه قضاییه به هیات ارجاع می‌شود حکمی صادر نمی‌کنیم، بلکه هیات تنها به بررسی پرونده می‌پردازد و تعیین می‌کند موضوع جزء وظایف و شئونات نمایندگی بوده یا خیر. در صورتی که موضوع خارج از وظایف و شئون نماینده باشد، قوه قضاییه می‌تواند به بررسی مساله ورود کند.

به گزارش خانه ملت، جمالی نوبندگانی تاکید کرد: با توجه به اینکه نماینده‌ها می‌توانند در مورد تمام مسائل کشور اظهارنظر کنند، نباید در هیات نظارت بر رفتار نماینده‌ها طوری برخورد کنیم که نماینده دچار خودسانسوری شود. در حقیقت نمایندگان می‌توانند ضمن پایبندی به وظایف نمایندگی، با اتکاء به مستندات و رعایت قوانین موضوعات را مطرح کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.