خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد، دی میستورا امروز (سه شنبه) در نشستی دو ساعته با نمایندگان ارشد ایران، سوریه و ترکیه در ژنو در خصوص تشکیل کمیته بررسی و اصلاح قانون اساسی سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

وی با صدور بیانیه ای، دیدار با نمایندگان سه کشور یاد شده را مثبت و مفید ارزیابی و اعلام کرد: در این نشست تصمیماتی درباره مسائل مهم مربوط به تشکیل این کمیته اتخاذ شد. به برخی تفاهم های کلی و متقابل دست یافتیم.

طبق این بیانیه، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه قرار است طی چند روزهای آتی مجددا نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه را به منظور دست یابی به تفاهمات متقابل بیشتر، به ژنو دعوت کند.

دی میستورا تصریح کرد: کشورهای ضامن برقراری آتش بس در سوریه، بر نقش سازمان ملل در تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی سوریه، تاکید دارند.

رسانه های خبری روز جمعه گذشته (۲۵ خرداد) ماه نوشتند، دی ‌میستورا اعلام کرده که احتمالا ۲۵ ژوئن (۴ تیرماه) نشست مشابهی را با مسئولان آمریکایی، عربستانی‌، انگلیسی، فرانسوی، اردنی نیز داشته باشد.

دی ‌میستورا در این باره تاکید کرد: مسئله قانون اساسی سوریه یک مسئله سوری است و سازمان ملل تنها برای تسهیل این مسئله تلاش می‌ کند.

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، اواخر بهمن ماه سال گذشته گفته بود که ژنو و سازمان ملل، تنها کانال های ممکن برای تدوین قانون اساسی جدید در سوریه هستند.

توافق درباره تشکیل کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی در ماه ژانویه (دی/بهمن ۹۶) در نشست صلح سوریه در سوچی روسیه حاصل شد و شرکت ‌کنندگان در این نشست با وجود اختلاف ‌نظرهای موجود، بر سر یک این مسئله به توافق رسیدند.

این کمیته متشکل از نمایندگان دولت و مخالفان خواهد بود.

رسانه های خبری پیشتر اعلام کرده بودند که همزمان با نشست روزهای دوشنبه و سه شنبه نمایندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه در ژنو به عنوان کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه، گروهی از مخالفان سوری نیز نشستی برگزار کنند، اما یحیی العریضی سخنگوی هیات مخالفان سوریه، حضور نمایندگان مخالفان برای نشست کمیته اصلاح قانون اساسی را تکذیب کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.