بر اساس بخشنامه ابلاغی رییس سازمان بهزیستی کشور، شهریه مهدهای کودک یک ستاره ۱۰ درصد، دو ستاره ۲۰ درصد، سه ستاره ۳۰ درصد و چهار ستاره ۴۰ درصد افزایش یافته است.

این در حالیست که طبق این بخشنامه، شهریه مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور از ابتدای اردیبهشت ماه قابل اجراست.

بر اساس این ابلاغیه، در سال ۹۷  شهریه پایه (شهریه مهدهای کودک یک ستاره مشروط) بوده و طبق روال سنوات گذشته به منظور رعایت بند (۲) بخشنامه  ۸۶/۶/۱۷ وزیر وقت امور بازرگانی مبنی بر تعیین شهریه مهدهای کودک بر اساس درجه بندی و ارتقاء کیفیت خدمات مهدهای کودک، شهریه مهدهای کودک یک ستاره ۱۰ درصد، دو ستاره ۲۰ درصد، سه ستاره ۳۰ درصد و چهار ستاره ۴۰ درصد بیشتر از شهریه پایه در نظر گرفته شده است. 

شهریه ابلاغی از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری(۱۳۹۷) قابلیت اجرایی  دارد و شهریه فوق بدون احتساب هزینه تغذیه (صبحانه و ناهار) است.  در صورت ارائه تغذیه (ناهار و صبحانه) توسط مهدکودک ، مجموع هزینه آن نباید بیش از ۹۵۰ هزار ریال بیشتر باشد که تفکیک آن (هزینه‌های صبحانه و ناهار)  بر عهده کمیته تخصصی استان است.

بر اساس این ابلاغیه؛ تهیه میان وعده بر عهده والدین است و  تهیه و تأمین لوازم بهداشتی مصـرفی مهدکودک ( نظیر مایع دسـتشویی ،دسـتمال کاغذی و... ) به عهده مهدکودک است. همچنین تهیه لوازم التحریر مورد نیاز کودک جهت استفاده در مهدکودک بر عهده والدین است ولی به منظور رفاه حال والدین و در صورت رضایت آنان و پرداخت هزینه مربوطه، مهدکودک می تواند نسبت به تهیه آن اقدام نماید به شرط آن که لیست لوازم التحریر و قیمت آن قبلا به تائید بهزیستی شهرستان رسیده باشد.

 

در بخش دیگری از این ابلاغیه آمده است: هر مهـدکودک تمام وقت (مهدکودکی که از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۵:۳۰ فعالیت می کند) به شرط بکارگیری مربیان دارای مهارت و کارت مربیگری می تواند با توجه به رتبه‌ای که کسب کرده به همان تعداد فعالیت فوق برنامه اجرا کند (یک ستاره مشروط لغایت چهار ستاره) بنابراین در مجموع یک مهدکودک چهارستاره می تواند حداکثر پنج فعالیت فوق برنامه اجرا کند. همچنین انتخاب نوع فعالیتهای فوق برنامه میبایست در راستای رشد و تکامل همه جانبه کودکان بوده، کاملا منطبق بر فرهنگ اسلامی و ایرانی و همچنین مورد تائید کمیته تخصصی استان باشد.  ساعت اجرای فوق برنامه توسط کمیته تخصصی استان تعیین و به مهدهای کودک ابلاغ می‌شود و  اجرای بیش از یک ساعت فوق برنامه در هر روز ممنوع است. 

 

این ابلاغیه می‌افزاید: شهریه هر فعالیت فوق برنامه حداکثر ۱۰ درصد شهریه نهایی هر مهدکودک است.  شـرکت کودکـان در هر یک از فعالیتهای فوق برنامه  کاملا اختیاری بوده و باید با رضایت کتبی والـدین باشد. مهدکودک موظف است برای آن دسته از کودکانی که به هر دلیلی از کلاس های فوق برنامه استفاده نمی کنند برنامه جاری و تعریف شده خود را برگزار کند.

 

بر اساس این ابلاغیه؛ شهریه هر ساعت اضافه فعالیت مهدکودک در هر گروه سنی از طریق زیر محاسبه خواهد شد: 

 

شهریه ماهیـانه هر کودک در هر گروه سنی تقسیم بر ساعت فعـالیت عادی مهـدکودک در طول یک ماه برای همان گروه سنی (سـاعت فعالیت عادی مهـدکودک تمام وقت ۱۹۲ ، نیمـه وقت ۹۶، شـبانه یا شبانه روزی براساس ۸ ساعت نگهداری کودک ۱۹۲ ساعت) همچنین هزینه سـرویس ایاب و ذهاب کودکان با توافق والـدین و مهـدکودک بطور جـداگانه اخـذ می‌شود.

در خاتمه آمده است:‌ بخشنامه شهریه مصوب که از سوی استان برای مهدکودک ارسال خواهد شد می بایست در معرض دید عموم والدین و پایگاه اطلاع رسانی استان قرار گیرد و   اطلاع رسانی در خصوص سامانه پیامک دفتر امور کودکان و نوجوانان (۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳) باید به نحو مقتضی در تمام مهدهای کودک صورت پذیرد. 

همچنین در راستای حمایت از والدین و مهدهای کودک و اطلاع طرفین از تعهدات و خدمات، ضروری است فرم قرارداد دریافت خدمات رشد وتکامل همه جانبه فی مابین مهدکودک و والدین که به تائید دفتر حقوقی سازمان نیز رسیده است در اختیارتمام مهدهای کودک قرار گرفته و هنگام ثبت نام کودک تکمیل شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.