محمد علی کوزه گری روز جمعه در آئین اختتامیه چهارمین نشست تخصصی مسئولان دبیرخانه های ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در بوشهر افزود: همچنین ۲۳۰ کامیون حاوی لوازم مورد نیاز زلزله زدگان به ارزش ۱۴۰ میلیارد ریال نیز به مناطق زلزله زده ارسال شده است. 
وی اضافه کرد: افزون براین ،خیران 20میلیارد ریال نیز از طریق بهزیستی به زلزله زدگان غرب کشور کمک کردند. 
کوزه گری افزود: با توجه به آسیب های اجتماعی که زلزله زدگان با آن روبرو هستند افزون بر اعزام کارشناسان و مشاوران فرهنگی و اجتماعی، مهدهای کودک نیز در کانکس ها برای تغییر شرایط روحی و روانی کودکان در این مناطق راه اندازی شده است. 
وی یادآور شد: یکی از ارکان مهم خدمتگزاری به مردم و برطرف شدن مشکلات اجتماعی استفاده از ظرفیت مردمی و بهره مندی از قشرهای مختلف مردم است. 
کوزه گری افزود: سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی جامعه است و تلاش می کند از ظرفیت مردمی استفاده کند. 
وی بیان کرد: در پیشگیری و برطرف کردن آسیب ها جلب کمک های مردمی ضروری است و در شرایط کنونی مردم با وجود همه مشکلات ولی به سازمان بهزیستی اعتماد دارند و کمک های خود را ارائه می کنند. 
وی با بیان اینکه در مشارکت مردمی تنها هدف کمک نقدی نیست گفت: در زمان حاضر ۴۵هزار داوطلب در کشور برای ارائه کمک های خیرخواهانه با سازمان بهزیستی همکاری می کنند که ۹۰ درصد این داوطلبان از جامعه پزشکی و حقوقدان ها هستند. 
وی با اشاره به وجود تسهیلات لازم در بخش های اشتغال و مسکن یادآور شد: بسیاری از بانک ها همکاری لازم در ارائه تسهیلات را با جامعه هدف بهزیستی ندارند و ضمانت هایی که در توان این افراد نیست طلب می کنند. 
مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی نیز گفت: در مناسب سازی محیط فیزیکی برای معلولان باید از مدلهای اجتماعی که به نوعی موانع ارتباطی فیزیکی و نگرشی را از بین می برد و فرد معلول را توانمند می کند به آن پرداخته شود. 
کاظم نظم ده اظهارکرد: هرچند مدل های پزشکی و توانبخشی برای توانمندسازی معلول لازم است ولی برای توانمندسازی جامعه هدف کافی نیست. 
وی افزود: امروز در جهان برای توانمند سازی افراد معلول از مدل های اجتماعی استفاده می شود و در این نوع نگاه معلولیت مصیبت نیست بلکه به سمت توانمندسازی معلول حرکت می کند. 
نظم ده افزود: در مناسب سازی محیط هدف تنها مناسب سازی محیط فیزیکی، ساختمان ها و حمل و نقل نیست بلکه باید به ذهن ها، اندیشه ها و نگرشها نیز پرداخت و مناسب کرد. 
وی با بیان اینکه معلولیت چیزی جز زائده نوع نگرش و فکر انسان نیست، گفت: معلولیت زمانی رخ می دهد که نتوانیم ارتباط فیزیکی، اجتماعی و نگرشی با معلول برقرار کنیم. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.