علیرضا کاظمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اوقات فراغت گفت: برنامه های تابستانی را در ۵ محور ارتباطی و بصیرتی، فرهنگی و هنری و فعالیت های اردویی و نشاط آور، مهارتهای حرفهای و توجه به اشتغال، اقتصادی و کارآفرینی و مهارتهای ورزشی تقسیم بندی و طراحی کردهایم.

او گفت: در سال ۹۵، ۲۲هزار و ۴۷۷ پایگاه تابستانی داشتیم که ۴ میلیون دانش آموز در آن شرکت کردند. در سال ۹۶ حدود ۳۱ هزار و ۳۹ پایگاه تابستانی داشتیم که ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در آنها حضور یافتند. پیش بینی ما این است که شمار پایگاه‌های اوقات فراغت در سال جاری به ۳۳ هزار مورد برسید و بتوانیم ۵ میلیون دانش آموز را جذب کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پایگاه‌های تابستانی را معرفی کرد و گفت: پایگاه‌ها شامل مدارس فعال و توانمند، کانون های ورزشی درون و برون مدرسهای، بیش از ۱۲۰۰ کانون فرهنگی وتربیتی، ۷۵۰ دارالقرآن فعال و بیش از ۳۰۰ اردوگاه در سطح کشور است.

کاظمی افزود: بخش های مختلفی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرفته تا کانون های ورزشی و اتحادیه انجمن های اسلامی برنامه های خود را ارائه کردند و در مجموع ۸۸ برنامه کلی در ۶ ساحت، ۴ سطح و ۵ محور کلان تدوین و به استان ها ابلاغ شد.

برگزاری آیین افتتاح فعالیت‌های تابستانی در ۹ تیرماه

 

او با بیان اینکه هشت هفته برای فعالیت های تابستانی پیش بینی شده است و یک هفته مربوط به ثبت نام و کلاس بندی است گفت: آیین افتتاحیه از روز شنبه ۹ تیرماه به صورت نمادین برگزار می‌شود. همه مراحل پیش ثبت نام در سامانه اوقات فراغت به نشانی tabestan97.medu.ir در دسترس خانواده‌ها قرار گرفته و می‌توانند از جزئیات برنامه‌های پایگاه‌ها مطلع شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از خانواده ها انتظار داریم از این فرصت استثنایی بهره برداری کرده و استعدادهای فرزندان خود را رشد دهند گفت: از خانواده ها می‌خواهیم حمایت کنند و اجازه دهند دانش آموز مسیر علاقه‌اش را خود تعیین کند و در رشته های مورد علاقه خود ثبت نام کند.

او به تدوین ۳۷ برنامه در معاونت پرورشی اشاره و عنوان کرد: در حوزه پرورشی ۱۷ برنامه ملی داریم که برگزاری ۳۶ امین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز با همکاری سازمان اوقاف از این جمله است و هفت میلیون دانش آموز در مرحله آموزشگاهی و ۵۰۰۰ دانش آموز در مرحله کشوری آن شرکت می‌کنند.

کاظمی ادامه داد: مسابقات قرآن فرهنگیان، اردوهای علوی برای ۱۰ هزار دانش آموز مناطق محروم، اردوی زیارت اولی ها به مشهد مقدس برای ۱۰ تا ۱۵ هزار دانش آموز، اردوی راهیان نور غرب و شمال غرب از ۱۰ تیرماه برای ۱۰ هزار دانش آموز، اردوی دانش آموزان مناطق مرزی برای بیش از ۱۵۰۰ دانش آموز نیز از دیگر برنامه‌های ما هستند.

او همچنین با اشاره به برگزاری هجدمین پرسش مهر رئیس جمهور و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری گفت: تلاش می کنیم اختتامیه در ۱۳ و ۱۴تیرماه با حضور رئیس جمهور برگزار شود. علاوه بر این جشنواره گلدسته های سرو برای دعوت عمومی به نماز طراحی شده که از ۱۵ اردیبهشت آغاز شده و تا اول مهر ادامه دارد.

برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان

کاظمی به برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز اشاره و عنوان کرد: جشنواره‌های ویژه، کارگاه‌های آموزشی، هنری، پاتوق هنرمندان و توسعه کتاب و کتابخوانی در کانون های پرورش اجرا می‌شود. همچنین ۱۱۰ هزار کانون ورزشی داریم که یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز جذب آنها شده و نشان دهنده علاقه و توجه دانش به ورزش است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان نیز نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت دارد گفت: اردوهای آموزشی تشکیلات طلایه داران فردا برای ۲۰ هزار دانش آموز در ۳۱ استان، برپایی اردوهای جهادی و اردوهای ورزشی در قالب کوهنوردی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی و طرح کندوی کتاب از برنامه‌های اتحادیه است.

کاظمی ادامه داد: سازمان دانش آموزی نیز ۱۵۱۶ پایگاه اوقات فراغت برای ۱۵۱ هزار و ۶۰۰ دانش آموز تشکیلات خود دارد و در مجموع دو میلیون نفر روز دانش آموز جذب می‌کند.برگزاری اردوهای زیارتی برای ۳۰ هزار دانش آموز و دوره تربیت مدرس ویژه مربیان و اردوی ملی پیشتازان و فرزانگان در تهران نیز از برنامه های سازمان دانش آموزی است.

برنامه‌های تابستانی بسیج دانش‌آموزی

به گفته او سازمان بسیج دانش آموزی نیز اردوی ۱۰ روزه جهادی هجرت، اردوهای سه و هفت روزه و راهیان نور غرب و شمال غرب، دوره تشکیلاتی تربیت یاران ولایت ویژه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه را در برنامه های خود دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه امسال۱۳ هزار و ۵۰۰ اردو در سطح کشور با شعاع بیش از ۲۰ کیلومتر برگزار شد گفت: اردوها از طریق ۱۵۴۴ قطار، ۱۶۹ هواپیما،۲۲ هزار و ۷۱ اتوبوس انجام شد و از این تعداد ۸۲۹۶ سفر درون استانی بودند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در آن شرکت کردند.

ارتقای ضریب امنیت اردوها با چهار برنامه /کاهش ۳۰ درصدی حوادث

او با بیان اینکه ارتقای ضریب امنیت اردوها با چهار برنامه دنبال شد گفت: ایجاد مرکز کنترل اردویی نقش مهمی در کاهش حوادث داشت. بیش از ۳۰ درصد از حوادث کاهش یافت و سه حادثه از ابتدای سال داشتیم و آسیب ها بسیار جزئی بود.

کاظمی ادامه داد: آموزش ۱۶۰ هزار نفر از همکاران برای برگزاری اردوها را انجام دادیم و ۵ میلیون نفر ساعت از آن بهره بردند. بازنگری شیوه نامه اردوها نیز در دستورکار قرار دارد و در حال اصلاح و بازنگری است.

او به برگزاری اردوهای یک روزه منطقه ای با توجه به سیاست حمایت از کالای ایرانی نیز اشاره و اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که در اردوگاههای استانی با نگاه مهارت آفرینی سبدهای اردویی را با مشارکت بخش خصوصی تدوین کنیم. از بخش خصوصی دعوت می کنیم تا به ما کمک کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح مدرسه دوستدار زندگی گفت: سال گذشته این طرح در ۵ مدرسه متوسطه اول در تهران به صورت آزمایشی اجرا شد. امسال یک مدرسه در هر استان مجری این طرح خواهند بود و فضایل اخلاقی چون مهرورزی و انسانیت در آن مورد توجه است. اثربخشی این طرح در آن ۵ مدرسه بالا بوده است.

بسیاری از مطالب منعکس شده درباره حادثه مدرسه غرب تهران واقعیت نداشت

کاظمی در پاسخ به پرسشی درباره حادثه رخ داده در مدرسه غرب تهران گفت: بسیاری از مطالبی که در فضای مجازی منعکس شد بعدا مشخص شد که واقعیت نداشت. ناظمی در مدرسه غیر انتفاعی تخلف کرده بود که وزارت آموزش و پرورش به آن به صورت ویژه رسیدگی می‌کند؛ اجازه دهید بنده ورود نکنم. البته برنامه های مختلفی در این حوزه داریم.

او ادامه داد: با حوزه معاونت تربیت بدنی تیم مشترکی تشکیل دادیم که اگر مسأله خاصی ایجاد و ضرورت مداخله فوری باشد این تیم در شبانه روز با اعضای تخصصی آمادگی حضور میدانی دارد. در همان مورد خاص مدرسه غرب تهران هم این تیم مستقر شد و پیگیری لازم را انجام داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.