محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان به تازگی در پیام ویدیویی تمدید آتش‌بس سراسری با طالبان را اعلام کرد و گفت که جزئیات آن بعدا منتشر می‌شود.

 

پس از این خبر تصاویر نادری منتشر شد که در آن شبه‌نظامیان طالبان و نیروهای امنیتی و سربازان افغان دیده می‌شدند که به مناسبت عید فطر همدیگر را در آغوش گرفته بودند و با هم عکس یادگاری می‌گرفتند.

 

این در حالی است که در ننگرهار و جایی که قرار بود مقام‌های دولت و رهبران طالبان دیدار کنند، یک انفجار ۲۶ تن را به کام مرگ کشاند.

 

در همین حال، عطالله خوگیانی، سخنگوی ولایت ننگرهار گفت که ۵۴ تن هم در جریان این انفجار مجروح شده‌اند که شهروندان عادی هم در میان آنها هستند.

 

داعش افغانستان مسئول این انفجار معرفی شده اما گفته که هدفش تجمع نیروهای دولتی بوده؛ نه شبه‌نظامیان طالبان.

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکومیت شدید انفجار انتحاری در گردهمایی نیروهای دولتی و گروه‌های افغانی که ده‌ها کشته و مجروح بر جای گذاشت، با دولت و ملت و خانواده قربانیان این جنایت ابراز همدردی کرد و گفت: تروریست‌ها و بدخواهان ملت افغانستان، ثبات و امنیت این کشور را هدف قرار می‌دهند.

 

با وجود اعلام تمدید یک طرفه آتش‌بس از سوی دولت افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که این گروه قصد تمدید آتش‌بس را ندارد.

 

 

سخنگوی طالبان اظهار کرد: افغانستان همچنان تحت اشغال است. آتش‌بس اعلام شده به سه روز عید محدود می‌شود و ما قصد نداریم که آن را تمدید کنیم.

 

اشاره سخنگوی طالبان به حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۱۸ سال پیش است.

 

در همین حال، مایک پامپئو، وزیرخارجه آمریکا در واکنش به خبر تمدید آتش‌بس عید فطر گفت، هرگونه مذاکره و برقراری صلحی باید با مشارکت بین‌المللی همراه شود و واشنگتن آماده است که به جریان این مذاکرات بپیوندد.

 

پامپئو تصریح کرد: ما آماده کمک کردن به تسهیل و همکاری با دولت افغانستان، طالبان و همه مردم افغانستان هستیم تا این کوشش به پیمان صلح و توافق سیاسی که پایان‌بخش جنگ باشد، منجر شود.

 

ناتو هم با صدور بیانیه‌ای از تمدید آتش‌بس و توقف درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای دولت افغانستان استقبال کرد.

 

همچنین دفتر برنامه ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان با صدور بیانیه‌ای از توقف درگیری‌ها و این آتش‌بس استقبال و اعلام کرد، بیشتر از هر زمان دیگری به ثمربخش بودن مذاکرات صلح باور یافته است.

 

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که آماده است با طالبان مذاکرات همه‌جانبه‌ای را انجام دهد و حاضر است درباره همه مسائل مورد نظر از جمله حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان مذاکره کند.

 

او همچنین به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد: در مقابل هر نوع حمله و تعرض، برای تأمین امنیت مردم و دفاع از وطن، آمادگی قاطع و همه‌جانبه را داشته باشند.

 

غنی با اشاره به دیده‌بوسی نیروهای دولتی و طالبان در جریان مراسم عید فطر گفت، این صحنه‌ها تمایل هر دو طرف برای برقراری صلح را اثبات می‌کند.

 

او افزود: در جامعه جهانی هم در مورد صلح افغانستان اجماع وجود دارد.

 

به گفته رئیس‌جمهوری افغانستان، در جریان آتش‌بس شبه نظامیان طالبان مجازند که کمک‌های پزشکی و انسان‌دوستانه دریافت کنند و زندانیان طالبان هم اجازه ملاقات با اعضای خانواده خود را خواهند داشت.

 

کابل روز شنبه در حرکتی که می‌تواند نشانه‌ای از حسن نیت برای آغاز مذاکرات باشد، ۴۶ طالب زندانی را آزاد کرد.

 

همزمان دادستانی این کشور گفت، اگر آتش‌بس ادامه یابد، زندانیان بیشتری از طالبان آزاد می‌شوند.

 

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که دومین روز آتش‌بس هم از سوی دو طرف رعایت شد و هیچ رویداد خشونت‌آمیز در این کشور اتفاق نیفتاده است.

 

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری افغانستان کشته شدن ملا فضل‌اللہ، رهبر طالبان پاکستان را که روز پنج‌شنبه در جریان حمله پهپادهای آمریکایی در داخل خاک افغانستان صورت گرفت، تأیید کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خامه‌پرس، اشرف غنی درباره کشته شدن ملا فضل‌الله و رهبرانی از طالبان افغانستان که در پاکستان پناه گرفته‌اند، با مقام‌های پاکستانی بحث و تبادل نظر کرد.

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.