رویترز گزارش داد، زوران زائو نخست وزیر مقدونیه اعلام کرد: این کشور به طور رسمی نام کشورش "جمهوری مقدونیه شمالی" خواهد بود.

در حال حاضر به طور رسمی در سازمان ملل این کشور به نام جمهوری مقدونیه یوگسلاوی پیشین شناخته می‌شود.

مقدونیه پس از استقلال از یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ رسما خود را جمهوری مقدونیه نامید و در سال ۱۹۹۳ و با عنوان جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق مورد تایید سازمان ملل قرار گرفت، چون یونان بر سر نام این کشور با دولت اسکوپیه دچار مناقشه شد.

وی ادامه داد: این توافق راه را برای عضویت این کشور به اتحادیه اروپا و ناتو که به دلیل اعتراضات یونان به خاطر استفاده از نام مقدونیه مسدود مانده بود، باز می‌کند.

آتنی‌ها اعلام کردند که آنها شهر شمالی یونان را به همان نام خواهند خواند.

زائو در کنفرانس خبری بعد از گفت‌وگوی تلفنی با الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان گفت: هیچ راه برگشتی وجود ندارد.

وی ادامه داد که به زودی در دیداری این توافق امضا می‌شود.

او ادامه داد: ما با حل مناقشه اسمی می‌توانیم عضو ناتو بشویم.

قرار است این توافق توسط پارلمان دو طرف تصویب شده و همچنین رفراندومی در مقدونیه برگزار شود.

از سوی دیگر رئیس حزب اپوزیسیون مقدونیه با انتقاد از این توافق اعلام کرد: امروز روز سختی برای جمهوری مقدونیه است. ما امروز شاهد یک کنفرانس خبری بودیم که در آن شکست به عنوان یک پیروزی جعلی نشان داده شده است.

سیپراس اعلام کرد که باید قانون اساسی اسکوپیه مورد اصلاحات قرار گیرد.

بسیاری از یونانی‌ها در طول سالیان گذشته تصور می‌کردند که همسایه شمالی آنها به دنبال دزدیدن تاریخ فرهنگی و باستانی یونان است.

سیپراس در سخنرانی خود در تلویزیون اعلام کرد: براساس این توافق دیگر همسایگان شمالی ما دیگر نمی‌توانند ربطی و یا ادعایی درباره فرهنگ باستانی یونانی مقدونیه داشته باشند.

در همین راستا یکی از مقامات حزب سوسیالیست اعلام کرد: ما می‌خواهیم عضوی از این راه حل باشیم. آتن و اسکوپیه تا پیش از اواخر ماه ژوئن، زمان برگزاری اجلاس اتحادیه اروپا  این توافق را امضا می‌کنند.

از سوی دیگر قرار است نشست ناتو نیز در اواسط ماه ژوئیه برگزار شود.

ینس استولتنبرگ،‌ دبیرکل ناتو اعلام کرد: این توافق تاریخی نتیجه دیپلماسی صبورانه در طول سال‌های بسیار و اراده دو طرف برای حل این مساله است. مساله‌ای که این منطقه را در طول سالیان گذشته درگیر کرده است.

بلغارستان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام کرد: این توافق راه را برای مذاکرات دستیابی به عضویت در این اتحادیه فراهم می‌کند.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از این توافق میان یونان و مقدونیه و حل اختلاف دیرینه میان دو کشور را استقبال کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: آنتونیو گوترش امیدوار است که تمام طرف‌ها بدون هیچ‌گونه تاخیری این توافق را امضا و اجرا کنند.

وی در ادامه از اظهاراتش از تمام شهروندان هر دو کشور خواست که با هم این روند را پیش ببرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.