آسوشتیدپرس گزارش داد، متیو نیمتز، میانجی گر سازمان ملل به خبرنگاران گفت که مذاکرات در نتیجه نشست میان نیکوس کوتزیاس، وزیر خارجه یونان و نیکولا دیمیتروف، همتای مقدونیه‌ای وی که روز پنجشنبه آغاز شد، به طرز قابل توجهی خوب بوده است.

وی همچنین گفت که دو طرف به بروکسل می روند و مذاکرات را در آنجا ادامه خواهند داد. دو طرف مواضع بسیار مهمی دارند که از جمله آنها می توان به منافع دو کشور اشاره کرد اما همچنین اهمیت دستیابی به یک توافق را نیز مد نظر قرار خواهند داد.

یونانی ها همچنان بر این مساله تاکید دارند که نام همسایه شمالی‌شان اشاره به ادعای قلمرویی به نام استان مقدونیه است؛ مکانی که زادگاه اسکندر کبیر و از حاکمان بزرگ یونان محسوب می شود.

مقدونیه پس از استقلال از یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ رسما خود را جمهوری مقدونیه نامید و در سال ۱۹۹۳ و با عنوان جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق مورد تایید سازمان ملل قرار گرفت چون یونان بر سر نام این کشور با دولت اسکوپیه دچار مناقشه شد.

جمهوری مقدونیه به دنبال پیوستن به ناتو است اما یونان که عضوی از این ائتلاف نظامی است، این تلاش را بلوکه کرده چون هنوز بر سر مساله نام این کشور با اسکوپیه دچار تنش است.

زوران زائو، نخست وزیر مقدونیه امروز (شنبه) اعلام کرد که برای حل مناقشه مذکور و پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا آماده پذیرش نامی جدید برای کشورش است.

وی به این مساله اشاره کرد که "جمهوری ایلیندنسکا مقدونیه" نامی مناسب برای دو طرف است.

ایلیندنسکا به معنای روز حضرت الیاس است و به قیام ۱۹۰۳ علیه اشغالگران ترک اشاره دارد.

اما رهبران سیاسی یونان پیشنهاد مقدونیه را رد کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.