رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: قصور پزشکی در سال گذشته (۱۳۹۶) برای ۲ هزار و ۷۴۶ پرونده ارجاعی به پزشکی قانونی، محرز شد.

 گاهی پیش می‌آید پزشک آن گونه که باید به وظایف خود عمل نمی‌کند و به صورت اتفاقی و غیرعادی نتیجه‌ای متفاوت از نتیجه معمول حاصل می‌شود؛ در این موارد مساله خطا، تخلف، قصور یا تقصیر پزشک مطرح می‌شود که پیامد حقوقی آن برای پزشک و بیمار متفاوت است.

انتظار بیمار از پزشک، داشتن دقت و مهارت است که متاسفانه گاهی نبود این دو عامل سبب بروز حوادث و تشدید بیماری افراد و حتی گاهی به فوت بیمار منجر می‌شود، از چنین اتفاقاتی معمولا به عنوان قصور پزشکی یاد می‌شود، زیرا معمولا ماهیتی عمدی ندارند.

قصور پزشکی شامل دو بخش است، یکی اینکه پزشک کوتاهی کرده و دیگر آنکه در روند درمان، قصوری پیش آمده است.

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در مورد قصور پزشکی و پرونده‌های ارجاعی به این سازمان در سال گذشته افزود: در مجموع ۶ هزار و ۶۵۱ پرونده به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شد که سه هزار و ۹۰۵ پرونده تبرئه شدند.

شجاعی ادامه داد: رشته زنان، زایمان و نازایی بالاترین میزان قصور پزشکی را به خود اختصاص داده است که بیشتر این قصور‌ها نیز در زایمان‌های اورژانسی است که در جریان زایمان، گاهی کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد و عموما منجر به این شده است که نوزاد فوت کند یا اینکه برای مادر اتفاقی رخ دهد.

وی اضافه کرد: سال گذشته، جراحی زنان و زایمان و نازایی با ۸۳۳ پرونده شکایت ارجاعی به پزشکی قانونی رتبه اول بالاترین شکایات قصور پزشکی را به خود اختصاص داد که از این تعداد پرونده ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور، پزشکان در ۲۴۲ پرونده مقصر شناخته شدند و در ۵۹۱ پرونده نیز حکم تبرئه گرفتند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: دندانپزشکی، جراحی عمومی، جراحی ارتوپدی و پزشکی عمومی در رتبه‌های بعدی قصور پزشکی پس از رشته زنان، زایمان و نازایی قرار دارند.

وی افزود: در رشته دندانپزشکی ۶۵۶ پرونده به پزشکی قانونی ارجاع شد که دندانپزشکان در ۴۰۲ پرونده مقصر شناخته شدند و در ۲۵۴ پرونده حکم تبرئه به آنان داده شد.

شجاعی گفت: در رشته‌های جراحی عمومی و ارتوپدی نیز درسال گذشته به ترتیب ۶۱۰ و ۴۹۷ پرونده به پزشکی قانونی ارجاع داده شد که پزشکان در جراحی عمومی ۲۹۲ پرونده مقصر و ۳۱۸ پرونده نیز تبرئه شدند، در جراحی ارتوپدی نیز ۱۳۸ پرونده مقصر تشخیص داده شد و برای ۳۵۹ پرونده حکم تبرئه داده شد.

وی اظهار داشت: در رشته پزشکی عمومی هم ۳۶۹ پرونده قصور پزشکی در سال گذشته به پزشکی قانونی ارجاع داده شد که پزشکان در ۲۳۵ پرونده مقصر بودند و در ۱۳۴ پرونده هم تبرئه شدند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: رشته پرستاری با ۲۶۸ پرونده در رتبه نهم مراجعان قصور پزشکی قرار دارد که از این شمار پرونده، ۱۳۵ پرونده مقصر و ۱۳۳ پرونده هم تبرئه شد.

* رشته رادیوتراپی دارای کمترین پرونده قصور پزشکی بود

شجاعی ادامه داد: رشته رادیوتراپی با سه پرونده قصور پزشکی در سال ۱۳۹۶ دارای کمترین پرونده بود که هر سه پرونده هم تبرئه شد.

وی ادامه داد: رشته‌های پزشکی قانونی و غدد هر کدام با پنج پرونده ارجاعی در زمینه قصور پزشکی درسال ۹۶ در رتبه‌های بعدی کمترین قصور قرار دارند که در رشته پزشکی قانونی، چهار پرونده قصور و در یک پرونده هم تبرئه اعلام شد. همچنین در رشته غدد هم یک پرونده قصور و چهار پرونده تبرئه داشتیم.

وی در مورد قصور پزشکی در رشته‌های اعصاب و روان هم گفت: در این رشته ۱۹ پرونده ارجاعی در سال ۹۶ داشتیم که پزشکان در چهار پرونده مقصر بودند و در ۱۵ پرونده هم تبرئه شدند.

شجاعی در مورد پرونده‌های قصور پزشکی گروه‌های غیر پزشکی در سال گذشته هم خاطرنشان کرد: در این رشته ۱۶۴ پرونده ارجاعی داشتیم که ۱۰۵ پرونده مقصر و ۵۹ پرونده تبرئه شدند.

* آسیب‌های ایجادشده و دیه را محاکم تعیین می‌کنند

وی ادامه داد: سازمان پزشکی قانونی در مورد پرونده‌های ارجاعی قصور پزشکی اعلام نظر می‌کند و پرونده به محاکم می‌رود و میزان قصور، میزان تاثیر قصور، عارضه یا فوت، همچنین آسیب‌های ایجادشده و دیه را محاکم تعیین می‌کنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در توصیه‌هایی به پزشکان و بیماران گفت: هرچه پزشک معالج از تبحر بیشتری برخوردار باشد، میزان قصور هم کمتر است.

رئیس سازمان پزشکی قانون گفت: گاهی بیمار از نتایج درمان خود رضایت ندارد و اقدام به شکایت می‌کند. این شکایت می‌تواند از دو طریق انجام شود نخست اینکه بیمار به دادسرای نظام پزشکی مراجعه می‌کند و از پزشک معالج خود شکایت می‌کند که اگر اشکالی وجود داشته باشد، شکایت او مورد بررسی مسئولان ذیربط قرار می‌گیرد و در شکل دوم، بیمار به دادسرای جرائم پزشکی شکایت می‌کند و محاکم قضایی برای کارشناسی، او را به نظام پزشکی یا پزشکی قانونی ارجاع می‌دهند.

شجاعی تاکید کرد: به دنبال قصور پزشکی بر اثر بی توجهی یا بی مبالاتی پزشک معالج ممکن است برای بیمار نقص عضو، خسارت‌های جسمی، روانی یا فوت اتفاق بیفتد.

وی در مورد طرح شکایت توسط بیماران در قصور پزشکی گفت: معمولا افرادی که نتیجه مطلوب مورد انتظار از روند درمانی خود نمی‌گیرند یا اینکه در ادامه روند درمانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند شکایت می‌کنند که شامل تعدادی ازبیماران می‌شود که بیشتر هم مربوط به اورژانس و جراحی هاست.

* دلایل افزایش میزان شکایت

شجاعی گفت: حرفه پزشکی حرفه‌ای پرتنش و همراه با استرس است؛ بنابراین همراه با درصدی از قصور و کوتاهی پزشکی و به دلایل مختلفی میزان شکایت در این حرفه رو به افزایش است.

وی ادامه داد: آمار خدمات پزشکی و همچنین اعمال جراحی بالا رفته است و موضوع آگاهی بیماران برای گرفتن حق و حقوق خود و همچنین تحریکاتی که از سوی دیگران انجام می‌شود از دیگر عواملی است که به شکایت‌های بیشتر منجر می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.