اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با اسپوتنیک عربی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت ایران از جنبش حماس به همان اندازه که قبل از سال ۲۰۱۱ بود، تداوم دارد، گفت: ایران کشوری محوری و مهم در منطقه است و روابط ما با آن بعد استراتژیک دارد.

وی افزود: ایران اقدامات زیادی به نفع ملت فلسطین انجام داده است و می‌توانیم بگوییم که روابط ما با ایران در مرحله عالی و پیشرفته است.

هنیه دربارهحمایت مصر و امارات از مساله فلسطین گفت: ما در هیچ محوری علیه محور دیگر وارد نشدیم، ما مساله جامعی داریم و آن مساله فلسطین است که نیازمند حمایت از تمام طرف‌ها است بنابراین در حالی که به ایجاد رابطه قوی با مصر روی می‌آوریم روابط قوی خود با ایران و قطر را حفظ می‌کنیم.

وی افزود: ما در شرایطی نیستیم که از ایجاد هر نوع رابطه با کشوری که بخواهد از فلسطین حمایت کند بی‌نیاز باشیم. درست است که این معادله، معادله سختی است اما انکان‌پذیر و باید اجرا شود، ما در رابطه با اختلافات موجود در منطقه موضع خویشتنداری اتخاذ می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که به یک توافق نظر عربی ـ اسلامی در رابطه با قضیه فلسطین برسیم و هیچ کس نباید در آن اختلاف نظر داشته باشد.

رییس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره سوریه گفت: ما روابط‌مان با سوریه را قطع نکردیم اما برخی شرایط باعث شد که روابط ما به وضع کنونی برسد، ما سوریه را یک کشور برادر می‌دانیم که ملت و نظامش همیشه در کنار ملت فلسطین ایستاده‌اند، ما تنها به دنبال این بودیم که در رابطه با مشکلات داخلی سوریه خویشتنداری کنیم و امیدوارم که امنیت، ثبات و صلح به سوریه باز گردد و این کشور به نقش منطقه‌ای خود باز گردد.

وی در رابطه با تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس گفت: اگر کشورهای عربی روابطشان با آمریکا را قطع می‌کردند و یا تحریم اقتصادی علیه آن اعمال می کردند موضع آمریکا بطور کلی تغییر می‌کرد اما متاسفانه دولت آمریکا از قبل واکنش‌ها و پاسخ‌های امت عربی به این مساله را می‌دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.