حمیدرضا ترقی در گفت‌و گو با ایسنا، درباره توهین عده‌ای به مسئولان نظام در مراسم رسمی و راهپیمایی‌ها که آخرین مورد آن نسبت به علی‌اکبر صالحی در راهپیمایی روز قدس انجام شد، اظهار کرد:‌ این افراد ضد انقلاب نیستند و از روی احساس مسئولیت، دلسوزی و نگرانی و دغدغه نسبت به انقلاب دست به این واکنش‌ها می‌زنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه این رفتارها مورد تایید نیست افزود: دلیل این رفتارها، حساسیت‌هایی است که به طور طبیعی به خاطر بی فرجام بودن برجام، به وجود آمده است.

متن گفت و گوی ایسنا با حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به شرح زیر است:

بارها در راهپیمایی‌های مختلف شاهد توهین عده‌ای به مسئولان کشور بوده‌ایم که نمونه اخیر آن توهین به علی‌اکبر صالحی در راهپیمایی روز قدس بود. ریشه این نوع رفتار را در چه مسایلی می‌دانید؟

سعه صدر عده‌ای خیلی زیاد نیست تا بتوانند اشتباهات مسئولان را در مورد مسائل حساس و مهم کشور تحمل کنند و  وقتی می‌بیینند تصمیمی با  خسارت بسیار سنگین برای کشور گرفته شده است و مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است و وعده های داده شده را نتوانسته‌اند محقق کنند، اینگونه واکنش نشان می‌دهند. آنها احساس می‌کنند که مسئولان در تصمیم گیری دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند یا عوامل نفوذی بر آنها تاثیر گذاشته است، بنابراین تصمیم‌گیران و مجریان این تصمیمات را مقصر می‌دانند و طبیعی است که واکنش‌های مختلفی از خود بروز دهند.‌ آنهایی که سعه صدر بالایی دارند با متانت و ادب واکنش نشان می‌دهند و بعضی‌هم ممکن است که مقداری عصبانی‌تر باشند و واکنش‌هایشان منجر به برخورد فیزیکی هم بشود. 

اما یقینا این اقدامات فردی است و نه جمعی و گروهی که منجر به دو دستگی در جامعه شود. جامعه هم خیلی از این رفتارهای شخصی استقبال آنچنانی نمی‌کنند که خطر دو دستگی را احساس کنیم اما مسئولان انتظامی باید مراقبت کنند که این حساسیت‌هایی که به طور طبیعی به خاطر بی فرجام بودن برجام، به وجود آمده است منجر به برخوردهای فیزیکی نشود.

شما این اعتراضات و توهین‌ها را به برجام مرتبط می‌دانید در حالی‌که در سال‌های گذشته هم این توهین‌ها به رییس‌جمهور، رییس مجلس یا علی مطهری هم انجام شده است. در زمان حمله به لاریجانی در قم که برجام مطرح نبود. آیا نبود برخورد قضایی مناسب با این عده موجب نشده است که آنها با احساس امنیت رفتار خود را تکرار کنند؟

برخورد قضایی صورت گرفته است ولی دلایل برخورد قضایی، دلایل متقنی نیست برای برخورد با این نوع مسائل. افرادی که این کارها را می‌کنند ضد انقلاب که نیستند. آنها از روی احساس مسئولیت، دلسوزی و نگرانی ودغدغه نسبت به انقلاب دست به این واکنش‌ها می‌زنند.  آنها فرق می‌کنند با ضد انقلاب‌هایی که دنبال اغتشاش و بلوا هستند.

آیا این نوع رفتارها مورد تایید شماست؟

نه این رفتارها مورد تایید هیچ کسی نیست. این رفتارها شخصی است و به خود شخصیت افراد بر می‌گردد. از سویی ریشه این رفتارها در موضع‌گیری خود این مسئولان هم هست که زمینه چنین برخوردی را فراهم می‌کنند. ممکن است بعضا موضع‌گیری آنها جامعه‌پسند نباشد. مسئولانی که در معرض این مسائل هستند باید در موضع‌گیری‌های خود خیلی دقت کنند و افکار عمومی را نسبت به تصمیمات خود اقناع کنند که اگر تصمیمی‌گرفته شده است از روی غرض یا خیانت نبوده  بلکه از روی قصور در محاسبات و پیش‌بینی نادرست بوده است. این احساس نباید در مردم به وجود بیاید که مسئولی بر اساس خیانت نسبت به نظام و انقلاب چنین تصمیمی‌را اتخاذ کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.