رای الیوم گزارش داد، در حالی که شورشیان متواری داعش در صحرای سوریه عملیات خود علیه نیروهای دولت این کشور را افزایش داده‌اند، این گروه تروریستی در یک حمله خشونت‌بار بر بخش‌هایی از شهر بوکمال در جنوب شرق سوریه و در نزدیکی مرزهای عراق کنترل یافت.

گروه تروریستی داعش پس از شکست‌های پی در پی سال ۲۰۱۷ بیشتر مناطق تحت کنترل خود از جمله شهر بوکمال را از دست داد و تنها در بخش‌های محدود و پراکنده‌ای در صحرای سوریه در شرق و جنوب این کشور حضور داشت.

 

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، داعش روز جمعه پیش از ورود به بوکمال و کنترل بر بخش‌هایی از آن، به انجام ۱۰ عملیات انتحاری با چهار خودروی بمب‌گذاری شده و شش حمله با کمربند انفجاری دست زد.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه گفت، از زمان کنترل نیروهای دولتی و همپیمانان آن در ماه نوامبر بر بوکمال، این بزرگترین حمله داعش به این شهر و در کل سوریه بوده است.

در حال حاضر درگیری‌های خشونت‌باری در مرکز این شهر ‌ادامه داشته و تاکنون در این درگیری‌ها ۱۸ داعشی از جمله ۱۰ عامل انتحاری به هلاکت رسیده‌اند.

تاکنون طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه جنگنده‌های روسیه، حامی نیروهای دولت سوریه وارد جنگ در بوکمال نشده‌اند و این دولت نیز درباره این مساله اظهارنظری نکرده است.

 

از زمانی که داعش براساس توافق‌نامه با دولت سوریه، نیروهایش را در ماه میلادی گذشته از جنوب دمشق به مناطق تحت کنترل خود در بادیه سوریه منتقل کرد، حملات این گروه تروریستی علیه نیروهای دولت که بر کرانه غربی فرات کنترل دارند، افزایش یافته است تا جایی که چند روز پیش شورشیان توانستند مسیر بین بوکمال و دیرالزور را ببندند.

در پی این حملات ناظران نسبت به حملات غافلگیرانه شورشیان و باندهای زیرزمینی این گروه تروریستی در دیگر مناطق سوریه، هشدار داده‌اند.

در حالی که کنترل تروریست‌های داعش تنها بر حدود سه درصد از خاک سوریه محدود شده، مناطق صحرایی این کشور برای متواری شدن این شورشیان و آغاز حملات مجدد آنها مناسب است.

در جبهه دیگر از سوریه نیز دیده‌بان حقوق بشر این کشور گزارش داد، در اثر حملات هوایی روز پنجشنبه روسیه به شهرکی در استان ادلب، واقع در شمال غرب سوریه ۴۴ غیرنظامی کشته شدند، این درحالی است که وزارت دفاع روسیه این گزارش را تکذیب کرده است.

هیئت تحریرالشام با حضور محدود دیگر گروه‌های تندرو بر ادلب کنترل دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.