چاووش اوغلو روز پنجشنبه در واکنش به آزادسازی هشت نظامی متهم متواری کودتای نافرجام ترکیه در یونان افزود: اقدام یونان در این زمینه غیرقابل قبول است.

وی با بیان این که یونان بیش از هر کشوری از کودتا آسیب دیده و ما خواهان حل مساله کودتاگران پناهنده متواری به یونان از طریق دیپلماتیک هستیم، گفت: از کشورهای غربی و اروپایی علیه یونان به خصوص علیه سیستم قضایی این کشور فشارهای زیادی وارد می شود.

وی بیان کرد: ترکیه با اتحادیه اروپا یک موافقت نامه درخصوص مهاجران و پناهجویان غیرقانونی دارد و در حال اجرای آن است و علاوه بر آن با یونان نیز یک موافقت نامه دو جانبه در این زمینه امضا شده ولی ما در پاسخ به اقدامات اخیر یونان در آزاد سازی کودتاگران متواری در آن کشور، اجرای این موافقت نامه دو جانبه را متوقف کردیم.

وی تاکید کرد: اقدامات ترکیه علیه یونان هنوز تمام نشده و اقدامات لازم ادامه دارد.

بکیر بوزداغ سخنگوی دولت و معاون نخست وزیر ترکیه نیز در واکنش به آزادی نظامیان متهم به کودتای نافرجام ترکیه که در یونان پناهنده شده بودند، اعلام کرد که این برخوردها مغایر با حقوق همسایگی و بین‌المللی است.

وی با اعلام ناراحتی جدی کشورش در خصوص اقدام دولت یونان گفت که مقامات آتن باید متوجه باشند که ترکیه این برخورد های مغایر با روابط دوستانه را فراموش نخواهد کرد.

هاکان چاووش اوغلو دیگر معاون نخست وزیر ترکیه نیز دیروز گفت: اعطای حق پناهندگی به هشت نظامی فراری ترکیه از سوی یونان به عنوان متحد ما در سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یک خطا و نادیده گرفتن رسم همسایگی بود.

وی اظهار کرد: مقامات آتن در خصوص درخواست های مکرر آنکارا مبنی بر استرداد هشت نظامی فراری ترک توجهی نکردند و با آزاد کردن آنها و اعطای حق پناهندگی به آن نظامیان، به واقع رسم همسایگی را زیر پا گذاشته و در خلاف مسیر مبارزه با تروریست ها گام برداشتند.

اواخر ماه گذشته میلادی شورای عالی قضایی یونان به هشت نظامی ترکیه که پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ به یونان متواری شده بودند، حق پناهندگی اعطاء کرد.

اواخر سال گذشته میلادی اداره مهاجرت یونان به یکی از هشت نظامی فراری ترکیه به این کشور حق پناهندگی اعطاء کرد که در پی آن مقامات آتن به این تصمیم اداره مهاجرت اعتراض کرده و برای بررسی بیشتر، پرونده را به شورای عالی قضایی ارجاع دادند.

شورای عالی قضایی یونان با بررسی مستندات و تکمیل تحقیقات لازم، ضمن رد اعتراض دولت یونان، اعطای پناهندگی به آن نظامی ترک از سوی اداره مهاجرت را تایید و اعلام کرد که این حکم در خصوص سایر نظامیان فراری نیز صادق است و به همین دلیل حق پناهندگی به همه نظامیان ترک گریخته به یونان اعطاء می شود.

بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، در پی صدور این حکم، ۴ تن از نظامیان ارتش ترکیه بعد از ۱۸ ماه حبس در این کشور آزاد شدند و تحت تدابیر شدید امنیتی به اقامتگاهی خارج از شهر آتن منتقل شدند.

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام یونان، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: شورای عالی قضایی یونان با تایید حکم پناهندگی سلیمان اوزکایناکچی در واقع قوانین حقوق بین المللی را نادیده گرفت و بدین ترتیب در نزد افکار عمومی، یونان به کشوری حامی و پشتیبان کودتاگران ثبت شد.

در این بیانیه همچنین اعلام شد که این تصمیم دادگاه عالی یونان به صورتی عمیق وجدان جامعه ترک را به درد آورد و ترکیه آن را به شدت محکوم می کند و امیدوار است در آینده یونان اشتباهات مشابه این چنینی را تکرار نکند.

هشت نظامی ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۶ جولای ۲۰۱۶ با یک فروند بالگرد نظامی این کشور به جزیره &#۳۹;دده آغاج&#۳۹; یونان در دریای اژه متواری شده و در خاک یونان درخواست پناهندگی کردند.

مقامات عالیرتبه ترکیه در تماس با همتایان یونانی خود به دفعات خواهان استرداد این نظامیان فراری شده و تاکنون موفق به جلب نظر مقامات سیاسی ـ قضایی یونان نشده اند.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به &#۳۹;فتو&#۳۹; و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی ترکیه، کودتای ۱۵ جولای (۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) در این کشور را سازماندهی کرده است.

در کودتای ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ ترکیه، ۲۴۹ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه با کیفرخواست ۲۵۸۱ صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه ۲۲۱ متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.