محمود ظهیرالدینی از عکاسان پیشکسوت خبری است، که عکس های ماندگارش از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی یکی گویاترین تصاویر تاریخ معاصر ایران است، او که شب پیش از اعلام خبر رحلت امام خمینی (ره) در بیمارستان حضور داشت. به روایت خاطره‌ای از حال و هوای آن شب و حال اندوهگین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرداخت.

براساس گزارش ایسنا ظهیرالدینی در این‌باره می‌گوید: شب پیش از اینکه خبر فوت امام (ره) را اعلام کنند، (۱۳ خرداد) من جلو در بیمارستان بودم که دیدم مرحوم آیت‌الله رفسنجانی بیرون آمد. اگر با محافظ‌ها آشنا باشی می‌توانی جلوتر بروی، من نیز آشنایی داشتم و جلوتر رفتم تا عکس بگیرم، دیدم در حال گریه کردن است؛ گریه‌ای که مشهود و همراه با هق هق بود.

او ادامه می‌دهد: عکس این لحظه را ثبت کردم، اما به دیگران چیزی لو ندادم. سریع به خبرگزاری برگشتم تا بلکه بتوانیم این موضوع را خبر کنیم اما سردبیر استقبال نکرد. با توجه به شب‌های گذشته و اینکه کمتر می‌شد اشک آیت‌الله رفسنجانی را ببینی، برای من جا افتاده بود که اتفاقی رخ داده است. این عکس باید الان در آرشیو ایرنا وجود داشته باشد. دوربینم را برداشتم به بیمارستان بروم، خبر دادند پیکر ایشان را به مصلی می‌آورند. 

این عکاس همچنین بیان می‌کند که نزدیک به ظهر ۱۴ خرداد به مکان مجلس شورای اسلامی رفته تا از جلسه فوق‌العاده خبرگان رهبری عکاسی کند و از این موضوع به عنوان یکی از اتفاق‌های مهمی که در آن حضور داشته، یاد می‌کند. این در حالی است که رسانه‌های دیگر نیروهای خود را به مصلی یا بهشت زهرا (س) اعزام کرده بودند. ظهیرالدینی توانست از این اتفاق عکس خوانش وصیت‌نامه امام (ره) توسط آیت‌الله خامنه‌ای و قیام برای رای‌گیری انتخاب رهبر را ثبت کند.

 

ظهیرالدینی توضیح می‌دهد: همه نگاه‌ها به مصلی معطوف بود تنها من (به عنوان خبرنگار و عکاس) در مجلس حضور داشتم. حتی صدا و سیما از فیلم‌هایی استفاده کرد که دوربین‌هایی مستقر در مجلس گرفته بودند. مجلس خیلی خلوت بود و فقط یک نفر از روابط عمومی در آنجا حضور داشت، اجازه عکاسی نبود. به فیلمبردار و عکاس خبری نگفته بودند، فقط به ایرنا گفته بودند برای اینکه وقتی رهبر انتخاب می‌شود، عکسی از آن لحظه وجود داشته باشد. ساختمان مجلس خیلی خلوت بود و نیروی حفاظتی هم نمی‌دیدیم. دوربین‌ها باید چک می‌شد، به من گفته بودند دوربین با خودت نیاور. تعدادی از رسانه‌ها بدنه دوربین و لنز نرمال می‌گذاشتند در مجلس بماند که اگر روزی اتفاقی افتاد و خواستند به سرعت خود را برسانند، مشکلی نباشد.

او اضافه می‌کند: یک کیسه تاریک بود که فیلم‌ها را می‌بریدند و نصفه فیلمی را که قابل استفاده بود، در آنجا می‌گذاشتند اما اینکه چند فیلم باقی مانده در ذهن کسی نبود. من فیلم را آماده کردم، فریم اول را برای ایجاد نشدن نور خوردگی رد کردم، فریم دوم را از لحظه قیام آیت‌الله رفسنجانی گرفتم. عکسی هم از خوانش وصیت‌نامه امام (ره) توسط آیت‌الله خامنه‌ای گرفتم و فیلمم تمام شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.