دیلی میل گزارش داد، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌ها دریافتند نوشیدن شیر (به میزان ۴۷۳ میلی لیتر) همراه با رژیم غذایی روزانه مانع از ابتلای کودکان چاق به بیماری دیابت و اختلال‌های متابولیکی می‌شود.

کارشناسان با اندازه گیری میزان قند خون کودکان چاق به صورت ناشتا و نیز پس از صرف خوراک دریافتند، میزان قند خون غیرناشتا در کودکانی که به همراه صبحانه شیر نوشیده اند کمتر از سایر کودکان بوده است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند، شیر گاو حاوی مواد مغذی و هورمون‌هایی است که سبب کاهش میزان انسولین خون می‌شود و به این ترتیب از افزایش قند خون جلوگیری می‌کنند.

سندرم متابولیک زنجیره‌ای از اختلال‌ها شامل افزایش فشار، قند و چربی خون است و می‌تواند سبب ابتلای افراد به انواع بیماری‌های مزمن شود.

در دنیای امروزی چاقی کودکان به دلیل مصرف انواع فست فود، خوردن انواع اسنک و شیرینی به شدت افزایش یافته است، همچنین تمایل کودکان به انجام بازی‌های رایانه‌ای و صرف وقت با تلفن همراه هوشمند سبب کاهش تحرک و اضافه وزن در بیشتر آن‌ها شده است.

 
پژوهش درباره اثربخشی مصرف شیر برکاهش قندخون کودکان دچار اضافه وزن به وسیله دانشمندان دانشگاه تگزاس انجام شده است.

چاقی بحران جدی در سلامت کودکان

سازمان بهداشت جهانی، چاقی را بحرانی جدی برای سلامت کودکان اعلام کرده است که می‌تواند درآن‌ها منجربه بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و کاهش سطح هوش شود.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با بررسی برروی ۳۵۳ کودک دچار اضافه وزن در رده سنی ۳ تا ۱۸ سال دریک دوره دوساله از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بررسی کرده‌اند.

نتیجه این پژوهش در کنگره اروپا در مورد چاقی در شهر وین منتشر شده است.

میزان انسولین ناشنای کودکانی که حداقل ۴۰۰ میلی لیتر شیر در روز نوشیده اند ۵۰ درصد کمتر از سایر کودکان بوده است.

شیرهمچنین دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ازجمله کلسیم و ویتامین D است که نقش مهمی درجلوگیری ازابتلای افراد به بیماری دیابت دارد.

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند برای تغذیه فرزندان خود از آبمیوه‌های صنعتی استفاده نکنند، زیرا این نوع خوراکی‌ها حاوی مواد نگهدارنده و میزان فراوان شکراست و می‌تواند زمینه ساز ابتلای کودکان به دیابت شود.

اما مصرف شیر برای کودکان مبتلا به آلرژی غذایی یا کودکانی که تحمل لاکتوز شیر را ندارند باید با صلاحدید پزشک انجام شود و یا جایگزین برای آن‌ها تعیین شود.

کارشناسان برای مصرف شیر به والدین توصیه می‌کنند از نوع کم چرب آن برای تغذیه کودکان استفاده کنند تا مانع از اضافه وزن درآن‌ها شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.