جوزپه کونته نخست وزیر ۵۴ ساله شصت و پنجمین دولت ایتالیا به همراه ۱۸ وزیر کابینه دولت ائتلافی دقایقی پیش در طی مراسمی در کاخ ریاست جمهوری سوگند وفاداری خورد و بدین ترتیب پس از گذشت ۳ ماه از انتخابات، نخست وزیر جدیدماموریت ۵ ساله خود را آغاز کرد.

کونته یک حقوقدان و استاد رشته حقوق خصوصی در دانشگاه شهر فلورانس، فارغ تحصیل رشته حقوق در دانشگاه ساپیئتنزا در رم است و در رزومه کاری وی هیچ فعالیت سیاسی وجود ندارد. پس از اینکه نخستین ماموریت تشکیل دولت از سوی ماتارلا در هفته گذشته به او ابلاغ شد، سابقه کاری کونته هدف رسانه های ملی و خارجی قرار گرفته و منجر به مشاجرات فراوانی شد تا جاییکه نیویورک تایمز سابقه تحصیلی وی را در دانشگاه های آمریکا تکذیب کرد. 

ایتالیا که تا روز گذشته در یک قدمی انحلال هجدهمین پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام به عنوان تنها راه حل خروج از بن بست سیاسی بود، پس از گذشت ۸۸ روز مذاکرات پر تنش میان احزاب، سرانجام از بحران بی سابقه سیاسی خارج شد و سرجو ماتارلا  رئیس جمهوری شب گذشته برای دومین بار طی یک هفته جوزپه کونته &#۳۹;کاندیدای حزب راست گرای &#۳۹;اتحاد&#۳۹; و جنبش &#۳۹;۵ ستاره&#۳۹; را مامور تشکیل دولت ائتلافی کرد و کونته نیز ضمن پذیرفتن این ماموریت، فهرست وزرای کابینه خود را معرفی کرد. 

کونته صبح امروز با روبرتو فیکو رئیس مجلس نمایندگان و ماریا الیزابتا آلبرتی کازلاتی رئیس مجلس سنا دیدار کرد. نخست وزیر ایتالیا وعده داد: ما برای بهبود زندگی ایتالیایی ها کار می کنیم. ما برای تحقق اهداف سیاسی که در قرارداد دولتی به آن اشاره شده با قاطعیت کار می کنیم. 

در دولت جدید ایتالیا لوئیجی دی مایو و متئو سالوینی رهبران سیاسی جنبش ۵ ستاره و حزب اتحاد که عاملان توافق برای شکل گیری دولت جدید هستند به عنوان معاونان نخست وزیر فعالیت می کنند. همچنین پائولو ساوونا  فردی که به عنوان وزیر اقتصاد از سوی رئیس جمهوری رد و باعث شکست نخستین تلاش جوزپه کونته برای تشکیل دولت شده بود، این بار به عنوان وزیر سیاست های اروپایی معرفی شده است. 

کابینه دولت جدید ایتالیا متشکل از ۱۸ وزیر است که از این تعداد ۵ وزیر زن هستند.

دولت جدید ایتالیا در ابتدای هفته آینده بعد از کسب رأی اعتماد پارلمان رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد. دولت ائتلافی در مجلس سنا ۱۰ کرسی و در مجلس نمایندگان ۳۱ کرسی بیشتر از حد نصاب دارد و از حمایت نمایندگان پارلمانی حزب اتحاد و جنبش پنج ستاره برخوردار خوادهد بود. این در حالیست که در رأی گیری های روز دوشنبه در مجالس سنا و نمایندگان، احزاب فورتسا ایتالیا، دموکراتیک و آزادی و برابری به دولت جدید رأی اعتماد نخواهند داد و حزب برادران ایتالیا نیز که پیشتر اعلام کرده بود از دولت جدید حمایت می کند، به رأی ممتنع اکتفا خواهد کرد. 

در انتخابات روز ۴ مارس گذشته حزب اتحاد موفق به کسب تنها ۱۷ درصد از آرا، در قالب ائتلاف راست گرایان میانه شده بود. ائتلاف راست گرایان میانه شامل حزب فورتسا ایتالیا  متعلق به سیلویو برلوسکونی، حزب اتحاد و حزب برادران ایتالیا مجموعا ۳۷ درصد آرا را بدست آورده بود. در حالی که میان احزاب، جنبش پنج ستاره به رهبری لوئیجی دی مایو با کسب ۳۲.۵ درصد آرا برای مجلس نمایندگان و ۳۲.۱ درصد برای سنا، بیشترین آراء را به خود اختصاص داد. 

ائتلاف راست میانه به ریاست متئو سالوینی در انتخابات ۳۶.۹۶ درصد آرا برای مجلس نمایندگان و ۳۷.۴۸ درصد برای سنا بدست آورد و ائتلاف چپگرای میانه به ریاست متئو رنتزی ۲۳.۰۳ درصد آراء برای مجلس نمایندگان و ۲۳.۱۰ درصد در سنا را کسب کرد و در نهایت هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت نشد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.