کارلوس کی روش گفت و گویی را با سایت ساکر آمریکا انجام داد و در این مصاحبه درباره مسائل مختلفی صحبت کرد. وی در ابتدا اظهار داشت:‌ تنها یک دارو در فوتبال وجود دارد و آن پیروزی است. با این داروست که زنده می‌مانید و اگر پیروز نشوید، زنده نمی‌مانید.

کی‌روش که تیم ملی ایران را در دور پایانی مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ بدون شکست به مرحله پایانی این رقابت‌ها رساند و اولین صعود پی‌درپی تاریخ ایران در این تورنمنت معتبر رقم خورد، تصریح کرد: این همیشه من را یاد یک خط از شعر معروف گروه «پینک فلوید» می‌اندازد که می‌گوید «هِی! معلم! بچه‌ها را به حال خودشان بگذار». بازیکنان را به حال خود بگذارید تا از بازی‌شان لذت ببرند. مهمترین چیزی که در مدارس فوتبال، آکادمی‌های فوتبال و غیره دیدم این بود که همه چیز آموزش داده می‌شد به غیر از یک چیز و آن عشق به فوتبال بوده است.  

وی افزود: تحقیق گسترده‌ای را در مورد فوتبال آمریکا آغاز کرده بودم. به سراسر ایالات متحده سفر کردم و با افراد، مربیان، بازیکنان و مسئولان زیادی صحبت و سعی کردم متوجه شوم که شرایط دقیقاً به چه صورت است.متأسفانه، آن پروژه عملی نشد و من از این اتفاق ناامید شده بودم چون هدفم این بود که حداقل این پروژه را پنج سال به پیش ببرم، اما به هر حال زندگی این است.

سرمربی تیم ملی ایران تصریح کرد: هرگز اولین ملاقاتم با روتنبرگ، رئیس فدراسیون فوتبال آمریکا را فراموش نمی‌کنم. او به من گفت که "کارلوس، هدف من این است که در ۱۰ سال آینده قهرمان جام جهانی شویم". فکر می‌کنم او در صورت من نوعی ناراحتی و شگفت‌زدگی را دید، چون گفت "نگران نباش، می‌دانم که احتمالاً ما در ۱۰ سال آینده نمی‌توانیم به این عنوان برسیم، اما می‌خواهم بدانم که برای رسیدن گام به گام به قهرمانی در جام جهانی به چه چیزهایی نیاز داریم؟" و این نگرش همانند یک درس برای من بود.

کی‌روش که تیم تحت‌هدایتش بعد از برزیل دومین تیمی شد که جواز حضور در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را دریافت کرد، با اشاره به عدم راهیابی تیم ملی فوتبال آمریکا به این رقابت‌ها گفت: به نظر ما نباید این را به چشم یک درام ببینیم، بلکه باید آن را به چشم فرصتی برای یادگیری ببینیم. دوره‌هایی بوده که انگلیس (۱۹۷۴، ۱۹۷۸ و ۱۹۹۴) هم موفق نشده به جام جهانی راه یابد. چیزی که باید مردم درکش کنند این است که فرایند پیشرفت یک خط مستقیم نیست، بلکه پیشرفت حرکتی موج‌دار است و در طول این فرایند فراز و نشیب‌هایی وجود دارد.

سرمربی پیشین تیم ملی پرتغال یادآورد شد: عدم راهیابی به جام جهانی به اعتبار تیم لطمه می‌زند، اما این فرصتی برای قوی‌تر شدن پس از درس گرفتن از اشتباهات است. به خاطر وجود مردم باهوش و تواتمند در آمریکا، اطمینان دارم که آنها در مرحله انتخابی جام جهانی بعدی قدرتمندتر باز خواهند گشت.

وی صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: MLS الگوی فوق‌العاده‌ای برای پیشرفت خوب است. ثبات و استحکام این لیگ سبب شده تا احترام را برای خود به ارمغان بیاورد و فرهنگ فوتبالی در ایالات متحده به وجود بیاورد، اما به دلیل سنت‌های ورزشی آمریکا این هم چالشی بزرگ است. MLS و فوتبال آمریکا گام به گام دیدگاهی با پروژه و فرصت‌ها را خلق کرده‌اند. MLS امروز الگویی فوق‌العاده از پیشرفت است و فکر می‌کنم که مردم آمریکا باید این نقطه تاریخی را درک کنند.

کی‌روش در پایان خاطرنشان کرد: وقتی به ایالات متحده فکر می‌کنم و از آنجایی که خودم آنجا بوده‌ام و در آنجا کار کرده‌ام، فکر می‌کنم آمریکا پتانسیل بالایی در فوتبال دارد و اگر عشق و علاقه و فرصت‌ها را با اشتیاق، منابع، قدرت اقتصادی، امکانات و زیرساخت‌های موجود ترکیب کنید، سپس موفقیت این تیم در عرصه‌های فوتبالی تحقق خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.