رویترز گزارش داد، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا، با متهم کردن چین به نظامی‌گری در دریای چین جنوبی از قصد واشنگتن برای تداوم تقابل دریایی با پکن در این آبراه راهبردی خبر داد.

گفتنی است یکشنبه گذشته وزارت دفاع چین با انتشار بیانیه ای به حضور کشتی های جنگی آمریکا در دریای چین جنوبی اعتراض کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع چین در این خصوص آمده است: ورود کشتی های جنگی آمریکا بدون اجازه پکن به حریم آبی چین موجب نقض شدید حاکمیت این کشور شده است.

ساعاتی پیش از آن، رویترز با انتشار خبری اعلام کرده بود: ۲ فروند کشتی جنگی آمریکایی در نزدیکی جزایر تحت مالکیت چین در دریای چین جنوبی به انجام عملیات مبادرت ورزیده اند.

بنابر اعلام ۲ مقام آمریکایی، ناوشکن موشک‌انداز «هیگینز» و ناو موشک‌انداز دیگری با نام «آنتیتام» تا ۱۲ مایل دریایی جزایر پاراسل نزدیک شدند.

به گفته یکی از این ۲ مقام آمریکایی، ۲ کشتی جنگی در نزدیکی برخی از این جزایر رزمایش انجام داده‌ اند.

این درحالی است که روزنامه «چاینا دیلی» نیز چندی پیش اعلام کرد ارتش چین برای نخستین بار بمب‌افکن‌های دوربرد H-۶K خود را در فرودگاهی واقع در دریای چین جنوبی فرود آورده است – اقدامی که می‌تواند به تنش‌های ناشی از اختلاف ارضی در این آبراه راهبردی، دامن بزند.

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای بی‌آنکه به زمان و مکان دقیق اشاره‌ای کند، این اقدام را بخشی از تمرین پرواز- فرود و حمله آزمایشی عنوان کرد.

این درحالی است که مرکز شفافیت دریایی آسیا واقع در واشنگتن می‌گوید محل فرود بمب‌افکن‌های چینی جزیره «وودی» است که بزرگترین پایگاه نظامی چین در مجمع‌الجزایر «پاراسل» را در خود جای داده است.

این مجموعه در کنار جزایر «اسپارتلی» منطقه مورد مناقشه میان چین، ویتنام، تایوان، فیلیپین و مالزی است.

گفتنی است آمریکا با توجه به سیاست چرخش به آسیا، از قدرت گرفتن پکن در این منطقه راضی نیست و آن را راهی برای نظامی‌کردن منطقه توجیه می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.