سرمایه‌گذاری‌های چند سال گذشته والت‌دیزنی به بار نشسته است. اکنون فیلم‌های این کمپانی یکی پس از دیگری روی پرده به موفقیت‌های تجاری بزرگی دست پیدا می‌کنند. «پلنگ سیاه»، «انتقام‌جویان، جنگ ابدیت»‌ و در تازه‌ترین نمونه «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» بی‌رقیب در گیشه سینمای جهان در سال ۲۰۱۸ یکه‌تازی کرده‌اند.

«سولو: داستانی از جنگ ستارگان» داستانی جانبی از دنیای «جنگ ستارگان» را روی پرده نقره‌ای روایت می‌کند و در آن سراغ هان سولو یکی از شخصیت‌های اصلی و محبوب این حماسه‌ فضایی رفته است.

این فیلم در سه روز نخستی که در آمریکای شمالی روی‌ پرده رفت کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشت اما همین میزان کافی بود تا صدر جدول پرفروش‌های سینِما را از آن خود کند. البته پیش‌بینی‌ها فروشی فراتر از این میزان برای «سولو» در نظر گرفته بودند.

«سولو: داستانی از جنگ ستارگان»‌ که نخستین بار در هفتادویکمین دوره جشنواره کن به نمایش درآمد، خارج از مرزهای آمریکای شمالی در اکثر بازارهای بین‌المللی سینِما از جمله چین نیز روی پرده رفت و در مجموع در گیشه بین‌المللی فروشی برابر با ۶۵ میلیون دلار به نام خود ثبت کرد. به این ترتیب حاصل سه روز نخست اکران جهان «سولو» به ۱۴۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید. البته فروش متوسط فیلم در گیشه بین‌الملل قابل پیش‌بینی بود چرا که هیچ‌گاه فیلم‌های «جنگ ستارگان» خارج از آمریکای شمالی فروش فوق‌العاده‌ای نداشتند.

کمپانی دیزنی سال ۲۰۱۲ استودیوی «لوکاس فیلم» را به قیمت ۴ میلیارد دلار خرید و به این ترتیب مالک مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» شد. از آن پس هفتمین قسمت از این مجموعه را با عنوان «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» با فروش بالای ۲ میلیارد دلار به بازار سینِما عرضه کرد. «نیرو برمی‌خیزد» سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» را پس از مدت طولانی غیبت احیا کرد. این فیلم در افتتاحیه‌ای رکوردشکن در دسامبر سال ۲۰۱۵ روی پرده سینِما رفت. پس از آن نیز فیلم‌های «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» و «آخرین جدای»‌ روی پرده سینِما رفت.

«سولو» به کارگردانی ران هاوارد در حالی روی پرده سینِما رفت که فیلمی پرفروش مانند «ددپول ۲» تازه روی پرده رفته بود. به عقیده کارشناسان سینِما یکی از دلایل فروش کمتر از انتظار این فیلم را می‌توان حضور رقبایی قدرتمند روی پرده سینِما دانست.

در فیلم «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» ستارگانی از سریال‌های پرطرفدار از جمله امیلیا کلارک و تاندی نیوتن در کنار آلدن ارنرایک و وودی هرلسون ایفای نقش کرده‌اند. در این فیلم گروهی یاغی و مزدور با هان سولو همراه می‌شوند تا جلوی کارهای شیطانی فردی را بگیرند.

در آغاز قرار بود که کریستوفر میلر و فیل لُرد کارگردانی این اثر سینمایی را به عهده بگیرند اما پس از خروج آن‌ها از گروه فیلمسازی، ران هاوارد کارگردانی را انجام داد.

در حضور فیلم‌های پرفروشی مانند «ددپول۲» و «انتقام‌جویان» استودیوی دیگری به غیر از دیزنی جسارت اکران فیلم تازه‌ای را پیدا نکرد و «سولو»‌ تنها فیلم تازه اکران هفته بود.

«ددپول ۲» در دومین هفته اکران به فروش ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری دست پیدا کرد. این فیلم در گیشه بین‌المللی نیز ۵۷ میلیون دلار فروش داشت. به نظر می‌رسد که تا پایان روز دوشنبه فروش جهانی این فیلم متفاوت ابرقهرمانی از نیم میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

دیگر فیلم پرفروش هفته گذشته «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» بود که در پنجمین هفته اکران هنوز مخاطبان زیادی دارد. مجموع فروش جهانی این فیلم به ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است و به زودی به جمع فیلم‌های دو میلیارد دلاری تاریخ سینِما خواهد پیوست.

در هیاهوی اکران پر زرق و برق فیلم‌های ابرقهرمانی و فضایی، فیلم‌ «باشگاه کتاب» نیز مخاطبانی به خود جذب کرد که بیشتر آن‌ها زنان مسن‌تر بودند. این فیلم در دومین هفته اکران به فروش ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری دست پیدا کرد.

نام فیلم

نام کارگردان

فروش هفتگی (میلیون دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه

(میلیون دلار)

سولو:‌ داستانی از جنگ ستارگان

Solo: A Star Wars Story

ران هاوارد

۸۳.۳

۸۳.۳

۲۵۰-۳۰۰

ددپول ۲

Deadpool ۲

دیوید لیچ

۴۲.۷

۲۰۷

۱۱۰

انتقام‌جویان: جنگ ابدیت

Avengers: Infinity War

برادران روسو

۱۶.۲

۶۲۱

۳۰۰

باشگاه کتاب

Book Club

بیل هولدرمن

۹.۴

۳۱

-

پایه مهمانی

Life of the Party

بن فالکون

۵.۱

۳۹

-

تجاوز

‌Breaking In

جیمز مک‌تیگ

۴

۳۵

۶

سگ‌های نمایش

Show Dogs

راجا کاسنل

۳

۱۰

-

به آب افتاده

Overboard

راب گرینبرگ

۳

۴۱

-

مکانی خاموش

A Quiet Place

جان کرازینسکی

۲.۲

۱۷۹

۱۷

RGB

بتسی وست، جولی کوهن

۱.۱

۵

-

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.