رضا مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حذف تمامی جودوکاران ایران در رقابت‌های گرندپری چین و ادامه‌ نتایج ضعیف تیم‌ ‌ملی در رویدادهای مختلف با سرمربیگری محمد منصوری، اظهار کرد: قبل از این اعزام هم مشخص بود که تیم‌ ‌ملی چه نتایجی را به دست می آورد. متاسفانه هر جودوکاری که با انگیزه و توانایی بالا وارد تیم‌ ‌ملی می‌شود، نمی دانم چه اتفاقاتی در اردو رخ می‌دهد که با خمودگی، ضعف، ناتوانی و انگیزه‌ای بسیار کم از اردو خارج می‌شود. به عنوان مثال من شاگردی به اسم سپهر غنچه در وزن ۹۰ کیلوگرم داشتم که از کودکی با عشق و علاقه زیادی جودو کار می‌کرد و توانست با شکست همه مدعیان به تیم‌ ‌ملی  برسد، اما پس از چهار، پنج ماه حضور در اردوی تیم‌ ‌ملی به وسیله برادرش به من پیغام داد که دیگر نمی‌خواهد در جودو فعالیت کند. خدا شاهد است وقتی از تیم‌ ‌ملی برگشت دیگر به باشگاه نیامد و به طور کلی جودو را رها کرد.

کارشناس جودوی ایران افزود: نمی دانم در اردوهای تیم‌ ‌ملی چه اتفاقاتی می افتاد و چه بر سر جودوکاران می آید که همه بچه‌ها سرزنده و با انگیزه و توانایی بالا وارد تیم‌ ‌ملی می‌شوند، اما ناتوان و ناامید از آن خارج می‌شوند.

وی با درخواست از مسئولان بلند پایه وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک برای رسیدگی به وضعیت جودوی ایران خطاب به آنها، گفت‌: تو را به خدا به داد جودو برسید. جودوی ما تحقیر شده و به قهقرا رفته است. چرا به این وضعیت آن هم در آستانه رویداد بسیار مهم بازی های آسیایی رسیدگی نمی شود؟ منتقدان به دنبال پست در فدراسیون نیستند که به حرف‌هایشان توجهی نمی‌شود. اگر حرفی زده می‌شود از سر دلسوزی است. در حال‌ حاضر بحث حیثیت ما مطرح است نه این که فردی در راس قرار داشته باشد یا نباشد. جودو  ورزش المپیکی است و مردم از آن توقع دارند.

مدنی در ادامه‌ گفت‌وگو با ایسنا، خاطر نشان کرد: الان نمی دانم این اتفاق می افتد یا نه. اما در گذشته  کمیته ملی المپیک یک نماینده در فدراسیون‌ها داشت که مرتبا عملکرد فدراسیونها را به کمیته ملی المپیک گزارش می‌کرد. آیا در حال‌ حاضر کمیته ملی المپیک نباید روی این نتایج بحث و بررسی کند و ریشه یابی کند که چرا جودوی ایران تا این حد ضعیف عمل می‌کند؟ نظر ما را که قبول ندارند حداقل خودشان بنشینند و ریشه یابی کنند. با شرایط موجود من آینده ای برای جودوی ایران متصور نیستم.

کارشناس جودوی ایران با اشاره به عملکرد چهار جودوکار در گرند پری چین، بیان‌ کرد: در وزن ۶۶ کیلوگرم علیرضا خجسته چندین رویداد است که تا آخر مبارزه می‌آید، اما با شیدوشیدو بازنده می‌شود. این همه ما ضعف‌ها را می گوییم، اما این که چرا این قدر اصرار دارند بر اساس سلایق شخصی اعمال نظر کنند و از کارشناسان استفاده نکنند مشخص نیست. عیب این جودوکاران متاسفانه بر طرف نشده است و نتوانسته اند مشکلات آنها را حل کنند. در وزن ۷۳ کیلوگرم هم پیشرفت بریمانلو نیز متوقف شده است. او هم سرعتی و هم قدرتی است و از کودکی جودو را شروع کرده ، اما نقاط ضعفی دارد که نتوانستند آن را ‌بر طرف کنند و بخش عمده این موضوع به کادر فنی تیم‌ ‌ملی باز می گردد. ‌البته مسائل روحی – روانی تاثیرگذار است و وقتی جودوکاران برای حضور در تیم‌ ‌ملی حقوق نمی‌گیرند بر نحوه کارشان تاثیر مخرب می‌گذارد.

وی افزود: در وزن ۹۰ کیلوگرم هنوز نتوانسته اند جایگزین مناسبی برای  ۹۰ کیلوگرمی‌های خوب کشور پیدا کنند. در ۱۰۰ + کیلوگرم هم جواد محجوب با آن همه تجربه با یک ساساری خیلی بچگانه مقابل حریف مغول شکست می خورد. معتقدم پیاده شدن سلایق و تفکرات فردی و غیر کارشناسی و عدم استفاده از نظرات کارشناسان لطمه شدیدی به جودوی ایران وارد کرده و این وضعیت در آستانه بازی‌های آسیایی به هیچ وجه خوب نیست.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تغییر رویه مدیران جودو و استفاده از نظرات کارشناسان، گفت‌: امیدوارم جودوی ایران از وضعیت کنونی خارج شده و به موفقیت برسد. جودوی ما پتانسیل‌ بالایی دارد، اما متاسفانه نتایج خوبی کسب نمی‌کند و دور از جایگاه شایسته خود است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.