رئیس جمهوری آمریکا با تائید ورود هیات دیپلماتیک کاخ سفید به پیونگ یانگ برای مهیا کردن مقدمات دیدار سران دو کشور گفت که کره شمالی روزی کشور بزرگ اقتصادی می شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که پیشتر دیدارش با رهبر کره شمالی را لغو کرده بود، ورود هیات دیپلماتیک کاخ سفید به این کشور را تائید کرد.

ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: تیم ایالات متحده برای هماهنگی دیدار میان کیم جونگ اون و من به کره شمالی رسیده است.واقعا باور دارم که کره شمالی استعداد درخشانی دارد و روزی کشور اقتصادی و مالی بزرگی می شود.

ترامپ افزود: کیم جونگ اون در این باره با من موافق است. (ملاقات) روی خواهد داد.

پیشتر خبرگزاری یونهاپ اعلام کرده بود &#۳۹;سونگ کیم&#۳۹; سفیر پیشین آمریکا در کره جنوبی و مذاکره کننده هسته ای سابق این کشور در راس هیاتی به کره شمالی وارد شد.

تیم ایالات متحده همچنین شامل &#۳۹;آلیسون هوکر&#۳۹; مدیر امور کره شمالی در کاخ سفید و &#۳۹;راندال شریور&#۳۹; دستیار وزیر دفاع در حوزه شرق آسیا است.

ورود این تیم آمریکایی به کره شمالی، یک روز پس از آن انجام شد که &#۳۹; مون جائه این&#۳۹; رئیس جمهوری کره جنوبی و رهبر کره شمالی دومین نشست سران را در روستای مرزی &#۳۹;پانمونجوم&#۳۹; انجام دادند.

دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا قرار بود ۱۲ ژوئن در سنگاپور برگزار شود اما ترامپ در نامه ای به اون با اشاره به آنچه که «خصومت آشکار» در موضع‌گیری‌های اخیر پیونگ یانگ خواند، نوشت که از دیدگاه او «اکنون زمان مناسبی برای برگزاری این دیدار نیست».

پس از لغو دیدار سران، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی با صدور بیانیه‌ای با ادبیات آشتی‌جویانه، گفت که پیونگ یانگ همچنان مایل به «نشست چهره به چهره با آمریکا و حل و فصل مسائل و اختلافات موجود» است.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در واکنش به این بیانیه، آن را اقدامی «خوب» خواند و گفت که واشنگتن همچنان مشغول گفت وگو با مقام‌های کره شمالی است.

کره شمالی: به کمک های اقتصادی آمریکا نیاز نداریم

کره شمالی اعلام کرد برخلاف شایعه سازی های رسانه ای غرب بخصوص آمریکا این کشور نیازی به کمک های اقتصادی واشنگتن ندارد.

به ایرنا روزنامه &#۳۹;رودونگ سینمون&#۳۹; ارگان حزب حاکم کار کره شمالی تاکید کرده است رسانه های غربی می خواهند به افکار عمومی القا کنند که کره شمالی با التماس وارد گفت و گو شده است.

این گزارش می افزاید که کره شمالی هرگز تلاش نکرده است تا به کمک های اقتصادی آمریکا دست یابد و انتظاری در این زمینه نداشته است و اصلا موضوع گفت و گوها و شروع آن ارتباطی به نیاز به کمک های اقتصادی آن کشور ندارد.

روزنامه کره شمالی تاکید کرده است که رسانه های غربی می خواهند به افکار عمومی این را القا کنند که کره شمالی به دلیل نیاز اقتصادی به آمریکا گفت و گو می کند.

نشریه تصریح کرده است این یک حقیقت آشکار است که در ابتدا آمریکا درخواست گفت و گوی دو طرف را مطرح کرد و هر چقدر به مذاکرات نزدیکتر می شویم رسانه های غربی بیشتر تلاش می کنند تا پیونگ یانگ را درمانده اقتصادی معرفی کنند اما این گزارش ها فقط خوراک داخلی دارد.

گزارش می نویسد تلاش های کره شمالی برای پیشبرد صلح و ثبات در شبه جزیره کره و جهان بسیار مهم بوده است که باید از آن تقدیر شود زیرا در گرو همین تلاش ها، گفت و گوی این کشور و آمریکا نیز مطرح شده است.

به هر صورت &#۳۹;مون جائه این&#۳۹; رییس جمهور کره جنوبی می گوید در دومین دیدارش با &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; رهبر کره شمالی طرفین موافقت کرده اند نشست سران آمریکا و کره شمالی با موفقیت برگزار شود.

ترامپ روز پنجشنبه گفت که اجلاس سران با کره شمالی را لغو کرده است اما دو روز پس از آن بار دیگر گفت که در نظر دارد تا این دیدار انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.