امید کارآگاه مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اظهار کرد: تنها قارچ‌هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشکی قرار دارند، قابل‌مصرف هستند.

تشخیص سمی بودن قارچ‌ها فقط توسط متخصصان ممکن است

کارآگاه در خصوص نحوه شناسایی قارچ‌های سمی اضافه کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی، تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه مردم به توصیه‌های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنند، عنوان کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سُنّتی، مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی و صحیحی برای تشخیص سمی نبودن قارچ، در همه موارد نیست.

باید فرد مسموم شده با قارچ سمی را به مرکز درمانی تخصصی رساند

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری (12-5 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

وی ادامه داد: در مواردی که علائم گوارشی به‌صورت تأخیری (بافاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سم بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هم‌وطنانمان نیز همین مسئله است.

به گفته کارآگاه، انتقال سریع فرد مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود.

وی بابیان اینکه با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به‌ویژه از نوع تأخیری در فردی باسابقه مصرف خوراکی قارچ، باید از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز شود و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کرد؛ اظهار کرد: در صورت امکان، نمونه باقی‌مانده قارچ مصرف‌شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان تصریح کرد: هرگز قارچ‌ها را به‌صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید و مردم به خاطر داشته باشند که برخی از سموم موجود در قارچ‌ها، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن، قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.