در حالی که کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ایران، امروز (جمعه) برای اولین بار از زمان خروج آمریکا، دیدار می‌کنند اما دیپلمات‌های اروپایی تاثیر آن را محدود می‌دانند.

به نوشته فارس، یک دیپلمات اروپایی درباره اظهارات روز دوشنبه «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در تهدید ایران به شدیدترین تحریم‌های طول تاریخ، گفت: «گویا پامپئو در حال آرام کردن خودش بود».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این دیپلمات اروپایی تاکید کرد: «ما تلاش می‌کنیم که در توافق (هسته‌ای ایران) باقی بمانیم و امیدواریم که امکان تعامل و مراوده وجود داشته باشد اما تحت تاثیر هیچ وهم یا خیالی نیستیم».

رویترز همچنین به نقل از یک مقام ایرانی که نامش را فاش نکرد، نوشت: «این یک دیدار بسیار مهم است که نشان می‌دهد دیگر طرف‌ها درباره برجام جدی هستند یا نه. همانطور که رهبر معظم ما فرمودند، متوجه خواهیم شد که اروپایی‌ها می‌توانند به ما تضمین‌های معتبر بدهند یا نه».

همچنین به نوشته تسنیم، یک مقام ارشد ایرانی امروز جمعه به خبرگزاری رویترز گفته است که تهران از قدرت های اروپایی می خواهد تا یک بسته اقتصادی را تا پایان ماه جاری میلادی پیشنهاد دهد تا خروج آمریکا از توافق هسته ای را جبران کند.

این مقام ایرانی پیش از مذاکرات وین با قدرت های جهانی، تاکید کرد: ما انتظار داریم که این بسته تا پایان ماه می به ما پیشنهاد داده شود. تهران نیز طی هفته های آینده درباره باقی ماندن در برجام تصمیم گیری خواهد کرد.

در جلسه امروز به میزبانی اتحادیه اروپا، مقامات ایرانی قصد دارند که از دولت‌های اروپایی برای تداوم حضور در برجام و تداوم بهره‌مندی ایران از عواید اقتصادی این توافق تضمین بگیرند.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.