نیویورک‌تایمز در گزارشی بسیار مهم درباره پرونده انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا از جرئیات دیدارها و جلساتی پرده برداشت. در این گزارش به تلاش‌های تیم ترامپ در استفاده غیرقانونی از شبکه‌های اجتماعی و افراد پرنفوذ برای پیروزی در انتخابات اشاره شده است. این گزارش به اقداماتی پرداخته که در آن جورج نادر، مشاور ولیعهد ابوظبی و مشاور رئیس شرکت «بلک واتر» نقش برجسته‌ای ایفا کرده است.

سه ماه پیش از انتخابات ۲۰۱۶، گروه کوچکی در «Trump Tower» جمع شدند تا با فرزند ارشد ترامپ دیدار کنند. یکی از این افراد متخصص اسرائیلی در زمینه دستکاری شبکه‌های اجتماعی، فرد دیگر فرستاده دو شاهزاده عرب و نفر سوم یک خیر جمهوری‌خواه با پیشینه‌ای سوال برانگیز در خاورمیانه و به عنوان پیمانکار امنیتی خصوصی بود.

به گزارش نیویورک تایمز، هدف اصلی این دیدار پیشنهاد کمک به تیم ترامپ بود و رابطه‌ای میان افراد و نزدیکان ترامپ شکل داد که در ماه‌های بعد تقویت شد. به گفته چند فرد مطلع از این دیدارها، این رابطه پس از انتخابات و در سال نخست ریاست جمهوری ترامپ هم ادامه یافته است.

این جلسه با هماهنگی «اریک پرینس»، پیمانکار خصوصی امنیتی و رئیس سابق بلک‌واتر در روز ۳ آگوست ۲۰۱۶ انجام گرفت. «جورج نادر»، فرستاده [دو شاهزاده عرب]، به دونالد ترامپ جونیور گفت ولیعهدهای حاکم در عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشتاق‌اند که به پدرش برای پیروزی در انتخابات کمک کنند. «جوئل زامل»، متخصص شبکه‌های اجتماعی، از توانایی‌های شرکتش برای تقویت کمپین سیاسی [انتخابات ریاست جمهوری] تعریف کرد؛ این شرکت در آن زمان پیشنهاد طرحی چند میلیون دلاری را برای دست‌کاری شبکه‌های اجتماعی باهدف کمک به انتخاب آقای ترامپ مطرح کرده بود.

افشاگری جنجالی نیویورک‌تایمز از نقش مشاور ولیعهد ابوظبی علیه ایرانافشاگری جنجالی نیویورک‌تایمز از نقش مشاور ولیعهد ابوظبی علیه ایران

 

این شرکت که چند افسر سابق اطلاعاتی اسرائیلی را به‌کارگماشت، متخصص جمع‌آوری اطلاعات و جهت‌دهی به افکار عمومی از طریق شبکه‌های اجتماعی بود.

اینکه طرح پیشنهادی اجرا شد یا نه و جزئیات اینکه این طرح به سفارش چه کسی آماده‌شده بود، هنوز موردبحث است. اما به گفته یک فرد مطلع از این نشست، دونالد ترامپ جونیور [به این طرح] ابراز تمایل کرد و پس از طرح پیشنهاد اولیه برای کمک، آقای نادر بلافاصله به‌عنوان متحدی نزدیک از طرف مشاوران ستاد انتخاباتی ترامپ مورد استقبال قرار گرفت و به‌طور مرتب با «جرد کوشنر» داماد آقای ترامپ و «مایکل فلین» که پس از انتخابات نخستین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور شد، دیدار می‌کرد. در آن زمان، آقای نادر همچنین طرح تبلیغاتی‌ محرمانه‌ای را پیش می‌برد تا از پیمانکاران خصوصی برای بی‌ثبات کردن ایران، دشمن منطقه‌ای عربستان سعودی و امارات، استفاده کند.

در بخشی از این گزارش آمده است، پس از مراسم تحلیف، «جوئل زامل»، متخصص اسرائیلی شبکه‌های اجتماعی، و نادر به کاخ سفید رفتند و با کوشنر و بنن دیدار کردند.

 

در آن زمان، آقای نادر در حال تبلیغ طرحی برای استفاده از پیمانکاران خصوصی باهدف خرابکاری اقتصادی علیه ایران بود. او امیدوار بود این طرح ایران را وادار کند تا برای همیشه برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد. این طرح شامل تلاش‌هایی برای بازداشتن شرکت‌های غربی از سرمایه‌گذاری در ایران و عملیاتی برای ایجاد بی‌اعتمادی میان مقامات ایران بوده است. او این طرح را، که بر اساس برآوردش حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت، به مقام‌های آمریکایی، اماراتی و سعودی توصیه کرد.

بهار گذشته، نادر برای ارائه طرح خرابکارانه‌اش علیه ایران، به ریاض سفر کرد تا با مقام‌های بلندپایه نظامی و اطلاعاتی عربستان دیدار کند. به گفته چند فرد مطلع از طرح، او معتقد بود جنگ اقتصادی کلید براندازی حکومت تهران است (در اینجا مقصود از حکومت از تهران، به‌طور خاص دستگاه اجرایی ایران یا به‌اصطلاح متداول در گفتار روزمره ایرانی «دولت ایران» مدنظر است). یکی از افرادی که در جریان فعالیت‌های آقای نادر قرار داشت، گفت او تلاش می‌کرد کوشنر را متقاعد کند تا در سفرش به ریاض و در ملاقاتی خصوصی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی حمایتش از این طرح را اعلام کند. بااین‌حال، مشخص نیست که آیا این پیام منتقل‌شده است یا خیر.

 

یک مقام ارشد سعودی در پاسخ به پرسش درباره طرح نادر برای حمله به ایران گفت که آقای نادر عادت دارد طرح‌هایی ارائه دهد که به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند.

آقای نادر همچنین با آقای پرینس، رئیس سابق بلک‌واتر، مذاکراتی را داشته است تا برای تشکیل یک ارتش خصوصی برای مبارزه با نیروهای نیابتی ایران در یمن، از سعودی‌ها ۲ میلیارد دلار پول دریافت کنند.

این گزارش در ادامه اضافه کرد، ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید، اتحاد نزدیکی با عربستان سعودی و امارات ایجاد کرده است. اولین سفر خارجی او به ریاض بود. او به قوت از تلاش‌های عربستان و امارات برای منزوی کردن قطر، دیگر متحد آمریکا، حمایت کرده است. این اقدام ظاهراً به‌رغم مخالفت وزارت خارجه و وزارت دفاع ایالات‌متحده انجام‌شده است.

در این گزارش همچنین آمده است، آقای ترامپ، این ماه از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران که عربستان سعودی و امارات متحده عربی سال‌ها علیه آن تبلیغ کرده بودند، خارج شد. این بزرگ‌ترین پیروزی عربستان و امارات بود که تاکنون از دولت او دریافت کردند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.