سی ان بی سی گزارش داد، الویرا نابیولینا- رئیس بانک مرکزی روسیه- در همایش اقتصادی شهر سنت پترزبورگ گفت: ریسک هایی برای استفاده از شبکه انتقال جهانی وجود دارد که روسیه بخشی از آن است. بنابراین از سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفته ایم سیستم مخصوص به خود را توسعه دهیم و اکنون برای تراکنش های داخل روسیه، سیستم اطلاعاتی بومی وجود دارد که مشابه سوئیفت عمل می کند.

سوئیفت یک شبکه مالی بین المللی است که انتقال فرامرزی وجوه با مبالغ کلان را برای اعضای خود میسر می سازد. در حال حاضر ۱۱ هزار موسسه و نهاد مالی از بیش از ۲۰۰ کشور جهان از سوئیفت استفاده میکنند.

سیاست های جدید دولت ترامپ - رئیس جمهور آمریکا - که از تحریم ها به عنوان ابزاری مالی علیه برخی کشور ها استفاده می کند روسیه را به فکر مراقبت از بانک های خود در برابر تحریم های احتمالی آمریکا علیه شبکه مالی این کشور انداخته است.

نابیولینا گفت که یک سیستم پرداخت روسی برای بازیگرانی روسی و بانک های روسی، امنیت بسیار بیشتری خواهد داشت. وی افزود این سیستم در حال حاضر در داخل روسیه عملیاتی شده است و حداقل در روسیه ریسک ها را به نزدیک صفر کاهش داده است.

با این حال تحلیل گران مالی نسبت به توانایی روسیه برای ایجاد چنین سیستمی ابراز تردید کرده اند. تیموتی اش-استراتژیست بازارهای نوظهور موسسه " بلوبری است منیجمنت" گفت: شاید این سیستم برای داخل روسیه و برخی کشورهای کوچک غیر غربی جواب بدهد اما برای معامله با شرکای غربی به کار نخواهد آمد.

مکسیمیلیان هس- تحلیل گر ریسک سیاسی موسسه " ای کی ای گروپ" نیز گفت: روسیه به صورت کاملا جدی بر روی گزینه های جایگزین سوئیفت کار می کند اما این بیشتر اقدامی سیاسی به نظر می آید تا یک حرکت عملی.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.